Escape from Moderation. Politics in the Mass Media Era
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2336Keywords:
politics, tabloidization, social communication, manipulationAbstract
The main aim of the text is to show that there is a change of perception and functioning of the phenomenon of politics in the era of mass media. One of the manifestations of that change is the escape from restraint or ousting the virtue of moderation from the value catalogue of political activity. Politics loses its traditional meaning as an activity whose aim is the realization of a common good (publico bono). From this point of view contemporary politics appears as: (1) politics understood as entertainment, (2) politics understood as quarell and dispute, (3) politics understood as manipulation of the masses.
References
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.
Baudrillard J., W cieniu milczącej większości albo kres sfery społecznej, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.
Bertrand C.-J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.
Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar‑Sztanderska, Warszawa 2009.
Chudy W., Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 1, Warszawa 2007.
Cucci G., Fascynacja złem. Wady główne, przeł. A. Wojnowski, Kraków 2011.
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
Dahl R. A., Demokracja i jej krytycy, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 2012.
Debord G., Społeczeństwo spektaklu, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
Jacyno M., Przedmowa do wydania polskiego, w: P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar‑Sztanderska, Warszawa 2009, s. 7–32.
Kubicka D., Modele procesów perswazji w komunikacji masowej, w: Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, red. D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Kraków 2007, s. 7–9.
Martel F., Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie, przeł. K. Sikorska, Warszawa 2011.
McLuhan M., Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka, w: M. McLuhan, Wybór pism: Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka. Galaktyka Gutenberga. Poza punktem zbiegu, przeł. K. Jakubowicz, Warszawa 1975, s. 43–208.
McLuhan M., Zrozumieć media, w: M. McLuhan, Wybór tekstów, przeł. E. Różalska i J. M. Stokłosa, Poznań 2001, s. 209–258.
McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. E. Klekot, Warszawa 2004.
Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama polityczna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa 2009.
Ortega y Gasset J., Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 2006.
Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, red. D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Kraków 2007.
Reich W., Psychologia mas wobec faszyzmu, przeł. E. Drzazgowska, M. Abraham‑Diefenbach, Warszawa 2009.
Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa 2009.
Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa 2007.
Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, przeł. J. Janiszewski, Warszawa 2014.
Sloterdijk P., Pogarda mas, przeł. B. Baran, Warszawa 2012.
Schnabel U., Sztuka leniuchowania. O szczęściu nicnierobienia, przeł. V. Grotowicz, Warszawa 2014.
Strauss L., Sokratejskie pytania, przeł. P. Śpiewak, Warszawa 1998.
Toeplitz K. T., Szkice edynburskie, czyli system telewizji, Warszawa 1979.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]