Escape from Moderation. Politics in the Mass Media Era

Authors

  • Sławomir Drelich Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2336

Keywords:

politics, tabloidization, social communication, manipulation

Abstract

The main aim of the text is to show that there is a change of perception and functioning of the phenomenon of politics in the era of mass media. One of the manifestations of that change is the escape from restraint or ousting the virtue of moderation from the value catalogue of political activity. Politics loses its traditional meaning as an activity whose aim is the realization of a common good (publico bono). From this point of view contemporary politics appears as: (1) politics understood as entertainment, (2) politics understood as quarell and dispute, (3) politics understood as manipulation of the masses.

Author Biography

  • Sławomir Drelich, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
    Sławomir Drelich – dr, politolog i etyk, adiunkt na Wydziale Politologii i Studiów Między­narodowych Uniwersytetu Mikołaja Ko­per­ni­ka w Toruniu; publicysta w kwartalniku „Liberté!”; zajmuje się etyką życia publicznego, dyskursem publicznym i myślą polityczną (populizmem, liberalizmem i libertarianizmem); autor książek Populistów ethos zmanipulowany, Toruń 2010 i Wojny trybuna ludowego. Przypadek Andrzeja Leppera, Toruń 2013.

References

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak, War­szawa 2006.

Baudrillard J., W cieniu milczącej większości albo kres sfery społecznej, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.

Bertrand C.-J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.

Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar­‑Sztanderska, War­szawa 2009.

Chudy W., Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 1, Warszawa 2007.

Cucci G., Fascynacja złem. Wady główne, przeł. A. Wojnowski, Kraków 2011.

Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.

Dahl R. A., Demokracja i jej krytycy, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 2012.

Debord G., Społeczeństwo spektaklu, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2006.

Jacyno M., Przedmowa do wydania polskiego, w: P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar­‑Sztanderska, Warszawa 2009, s. 7–32.

Kubicka D., Modele procesów perswazji w komunikacji masowej, w: Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, red. D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Kraków 2007, s. 7–9.

Martel F., Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie, przeł. K. Sikorska, Warszawa 2011.

McLuhan M., Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka, w: M. McLuhan, Wybór pism: Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka. Galaktyka Gutenberga. Poza punktem zbiegu, przeł. K. Jakubowicz, Warszawa 1975, s. 43–208.

McLuhan M., Zrozumieć media, w: M. McLuhan, Wybór tekstów, przeł. E. Różalska i J. M. Sto­kłosa, Poznań 2001, s. 209–258.

McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. E. Kle­kot, Warszawa 2004.

Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama polityczna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa 2009.

Ortega y Gasset J., Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 2006.

Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, red. D. Kubicka, A. Koło­dziejczyk, Kraków 2007.

Reich W., Psychologia mas wobec faszyzmu, przeł. E. Drzazgowska, M. Abraham­‑Diefenbach, Warszawa 2009.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa 2009.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa 2007.

Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, przeł. J. Janiszewski, Warszawa 2014.

Sloterdijk P., Pogarda mas, przeł. B. Baran, Warszawa 2012.

Schnabel U., Sztuka leniuchowania. O szczęściu nicnierobienia, przeł. V. Grotowicz, War­szawa 2014.

Strauss L., Sokratejskie pytania, przeł. P. Śpiewak, Warszawa 1998.

Toeplitz K. T., Szkice edynburskie, czyli system telewizji, Warszawa 1979.

Downloads

Published

2018-02-01

Similar Articles

1-10 of 51

You may also start an advanced similarity search for this article.