A Contribution of Christianity to Formation of the Concept of Freedom in the European Culture: In the Context of Selected Ancient and Modern Views

Authors

  • Michał Chaberek Polska Prowincja Dominikanów

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2783

Keywords:

freedom, Christianity, fatum, destiny, Antiquity, Modernity

Abstract

This article presents the development of the idea of freedom in Western Culture. The substantial motif of the whole text concerns positive influence of Christianity on the evolution of the idea of freedom within European thought. There are four general shifts in understanding freedom in Christianity: (1) the denial of fatal destiny, (2) the overcoming of slavery, (3) the restoration of equality between man and woman, (4) the development of adequate anthropology, based on new understanding of God and religion. European culture came to the deepest understanding of freedom thanks to the inspirations coming from the Christian revelation. The formulation of the liberal concepts – even if they opposed the Christian position – was possible thanks to Christianity.

Author Biography

  • Michał Chaberek, Polska Prowincja Dominikanów
    Michał Chaberek – jest dominikaninem, członkiem Polskiej Prowincji Zakonu Kaznodziejskiego, doktorem teologii fundamentalnej. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.

References

Arystoteles, Etyka Nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa 1956.

Arystoteles, Polityka, przeł. L. Piotrowicz, Warszawa 2004.

Bartoś T., Bielawski K., Ścieżki wolności, Kraków 2007.

Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi: O dwóch naturach, w: Boecjusz, Traktaty teologiczne, przeł. R. Bielak, A. Kijewska, Kęty 2000, s. 66–84.

Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. K. Leśniak, Warszawa 1982.

Godineau D., Kobieta, w: M. Vovelle, Człowiek oświecenia, przeł. J. Mieszalska, Warszawa 2001.

Hobbes T., Lewiatan, cz. 2, przeł. C. Znamierowski, Warszawa 1954.

Kasia A., Platona ideał wolności ascetycznej, w: Antynomie wolności. Z dziejów filozofii wolności, red. M. Drużkowski, K. Sokół, Warszawa 1966, s. 9–34.

Locke J., Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. Rau, Warszawa 1992.

Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reiter, Warszawa 1988.

Monteskiusz, O duchu praw, przeł. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1957.

Owidiusz, Metamorfozy, t. 2, przeł. A. Kamieńska, S. Stabryła, Wrocław 2004.

Pernoud R., Kobieta w czasach katedr, przeł. I. Badowska, Warszawa 1990.

Platon, Fedon, przeł. W. Witwicki, Kęty 2002.

Platon, Państwo, przeł. W. Witwicki, Kęty 1999.

Powszechna encyklopedia filozofii, t. 3, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2002.

Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 2000.

Rousseau J. J., Umowa społeczna, przeł. A. Peretiatkowicz, Łódź 1948.

Salij J., Czy Bóg nas zaprogramował? Przeznaczenie a wolność, w: J. Salij, Rozpacz pokonana, Poznań 1983, s. 102–125.

Seneka, Listy moralne do Licyliusza, przeł. W. Kornatowski, Warszawa 1998.

Seneka, O gniewie, przeł. L. Joachimowicz, Warszawa 1965.

Wergiliusz, Eneida, przeł. Z. Kubiak, Warszawa 1998.

Zięba M., Kobiety i ideologia, „Arka Noego” 5–6.02.2005.

Downloads

Published

2019-01-28

Issue

Section

Articles