Pozytywne implikacje myśli Fryderyka Nietzschego dla chrześcijaństwa post mortem Dei. Próba analizy
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3485Słowa kluczowe:
Nietzsche, chrześcijaństwo, śmierć, Bóg, nocAbstrakt
Artykuł bada, czy Nietzsche, niewątpliwie przeciwny chrześcijaństwu, które widział, jest także daleki od sedna chrześcijaństwa i wiary ewangelicznej. Czy jego koncepcje mogą być wskazówką dla człowieka próbującego znaleźć ślady Boga w czasie post mortem Dei? Przy próbie odpowiedzi na powyższe pytania pomocna będzie analiza dzieł Nietzschego.
Na zakończenie artykuł wykaże, że burzliwe, niespokojne, otwarte, odważne i wciąż łamiące zwykłe myślenie Nietzschego, które nie boi się nocy, może stać się rodzajem szlaku w poszukiwaniu Boga, którego nie można uchwycić w siatkę pojęć. Może ono także stanowić strumień oczyszczający chrześcijaństwo i kierujący je z powrotem ku źródłom ewangelicznym. Może również pomóc chrześcijanom zastanowić się nad własną wiarą.
Bibliografia
Ankieta: Dlaczego lubię/nie lubię Nietzschego, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 71–94.
Banasiak B., Problemat Nietzschego, w: G. Deleuze, Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1993, s. 209–213.
Bierdiajew M., O przeznaczeniu człowieka, przeł. H. Paprocki, W. Polanowski, Kęty 2006.
Camus A., Człowiek zbuntowany, przeł. J. Guze, Warszawa 2002.
Chirpaz F., Sprzeczność posttotalitarnego czasu, przeł. M. Chłopecki, „Znak” 45 (1993) nr 458 (7), s. 133–139.
Copleston F., Historia filozofii, t. 7, przeł. J. Łoziński, Warszawa 2006.
Deleuze G., Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1993.
Filek J., Dwie nauki: dwie miłości, dwie wieczności, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 45–70.
Graczyk P., Nietzsche a chrześcijaństwo, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 29–44.
Halik T., Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą, przeł. A. Babuchowski, Kraków 2011.
Halik T., Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe. Labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami, przeł. J. Zychowicz, Kraków 2004.
Halik T., Radziłem się dróg, przeł. J. Babuchowski, Poznań 2001.
Halik T., Wzywany czy niewzywany Bóg się tutaj zjawi, przeł. A. Babuchowski, Kraków 2006.
Heidegger M., Drogi lasu, Warszawa 1997.
Janowski P., Nietzsche, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, red. E. Gigilewicz, Lublin 2009.
Janowski P., Nietzscheanizm, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, red. E. Gigilewicz, Lublin 2009.
Jaspers K., Nietzsche, przeł. D. Stroińska, Warszawa 1997.
Jaspers K., Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, przeł. C. Piecuch, Warszawa 1991.
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma, Kraków 1988.
Löwith K., Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, przeł. S. Gromadzki, Warszawa 2001.
Łysień L., Myślenie według Ewangelii, Kraków 2018.
Łysień L., Przygody myślenia religijnego, Kraków 2016.
Łysień L., Religia, ateizm, wiara. Problematyka filozofii Boga w XIX i XX wieku, Kraków 2004.
Michalski K., Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków 2007.
Morawska A., Dietrich Bonhoeffer. Wybór pism, Warszawa 1970.
Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, przeł. A. Turowiczowa, Paris 1980.
Nietzsche F., Antychryst, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Ecce homo. Jak stajemy się tym, czym jesteśmy, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Poza dobrem i złem, przeł. G. Sowiński, Kraków 2001.
Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. W. Beret, Warszawa 1990.
Nietzsche F., Wiedza radosna, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości, przeł. S. Frycz, K. Drzewiecki, Warszawa 1910–1911.
Nietzsche F., Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. G. Sowiński, Kraków 2003.
Oby wszyscy tak milczeli o Bogu. Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Anna Karoń-Okońska, Kraków 2015.
Po co Nietzsche? Debata, „Gazeta Wyborcza” nr 132, 6.06.1998, s. 22.
Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, przeł. E. Bieńkowska, Warszawa 1975.
Safranski R., Nietzsche. Biografia myśli, przeł. D. Stroińska, Warszawa 2003.
Sokołowski P., Śmierć Boga Teologia, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, red. E. Gigilewicz, Lublin 2013.
Szestow L., Potestas clavium, przeł. J. Chmielewski, Kęty 2005.
Tarnowski K., Uczciwie wobec ateizmu, „Znak” 2013 nr 700 (9), s. 14–22.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1998.
Tischner J., Idąc przez puste błonia, Kraków 2005.
Tischner J., Spowiedź rewolucjonisty. Czytając „Fenomenologię ducha” Hegla, Kraków 2016.
Żądło Nietzschego. Z Jackiem Filkiem, Krzysztofem Michalskim i Karolem Tarnowskim rozmawia Łukasz Tischner, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 13–28.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).