The Positive Implications of Fryderyk Nietzsche’s Thought for Post Mortem Dei Christianity. An Attempt to Analyze
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3485Keywords:
Nietzsche, Christianity, death, God, nightAbstract
The article examines whether Nietzsche – who was against the Christianity he saw – is just as far from the heart of Christianity and the Gospel faith? And whether his concepts can be helpful for a man seeking God’s footsteps in post mortem Dei time? Analysis the works of Nietzsche will be helpful when trying to answer the these questions.
In conclusion the article will show that restless, open, courageous and still breaking the usual patterns Nietzsche’s thinking which is not afraid of the night, it may become a trail in search of the God, which can not be grasped in the concepts. And it can be a stream purifying Christianity, directing it back to the Gospel sources. And Nietzsche’s thoughts can be helpful for Christians too, to they reflect on their faith.
References
Ankieta: Dlaczego lubię/nie lubię Nietzschego, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 71–94.
Banasiak B., Problemat Nietzschego, w: G. Deleuze, Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1993, s. 209–213.
Bierdiajew M., O przeznaczeniu człowieka, przeł. H. Paprocki, W. Polanowski, Kęty 2006.
Camus A., Człowiek zbuntowany, przeł. J. Guze, Warszawa 2002.
Chirpaz F., Sprzeczność posttotalitarnego czasu, przeł. M. Chłopecki, „Znak” 45 (1993) nr 458 (7), s. 133–139.
Copleston F., Historia filozofii, t. 7, przeł. J. Łoziński, Warszawa 2006.
Deleuze G., Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1993.
Filek J., Dwie nauki: dwie miłości, dwie wieczności, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 45–70.
Graczyk P., Nietzsche a chrześcijaństwo, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 29–44.
Halik T., Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą, przeł. A. Babuchowski, Kraków 2011.
Halik T., Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe. Labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami, przeł. J. Zychowicz, Kraków 2004.
Halik T., Radziłem się dróg, przeł. J. Babuchowski, Poznań 2001.
Halik T., Wzywany czy niewzywany Bóg się tutaj zjawi, przeł. A. Babuchowski, Kraków 2006.
Heidegger M., Drogi lasu, Warszawa 1997.
Janowski P., Nietzsche, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, red. E. Gigilewicz, Lublin 2009.
Janowski P., Nietzscheanizm, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, red. E. Gigilewicz, Lublin 2009.
Jaspers K., Nietzsche, przeł. D. Stroińska, Warszawa 1997.
Jaspers K., Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, przeł. C. Piecuch, Warszawa 1991.
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma, Kraków 1988.
Löwith K., Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, przeł. S. Gromadzki, Warszawa 2001.
Łysień L., Myślenie według Ewangelii, Kraków 2018.
Łysień L., Przygody myślenia religijnego, Kraków 2016.
Łysień L., Religia, ateizm, wiara. Problematyka filozofii Boga w XIX i XX wieku, Kraków 2004.
Michalski K., Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków 2007.
Morawska A., Dietrich Bonhoeffer. Wybór pism, Warszawa 1970.
Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, przeł. A. Turowiczowa, Paris 1980.
Nietzsche F., Antychryst, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Ecce homo. Jak stajemy się tym, czym jesteśmy, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Poza dobrem i złem, przeł. G. Sowiński, Kraków 2001.
Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. W. Beret, Warszawa 1990.
Nietzsche F., Wiedza radosna, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości, przeł. S. Frycz, K. Drzewiecki, Warszawa 1910–1911.
Nietzsche F., Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. G. Sowiński, Kraków 2003.
Oby wszyscy tak milczeli o Bogu. Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Anna Karoń-Okońska, Kraków 2015.
Po co Nietzsche? Debata, „Gazeta Wyborcza” nr 132, 6.06.1998, s. 22.
Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, przeł. E. Bieńkowska, Warszawa 1975.
Safranski R., Nietzsche. Biografia myśli, przeł. D. Stroińska, Warszawa 2003.
Sokołowski P., Śmierć Boga Teologia, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, red. E. Gigilewicz, Lublin 2013.
Szestow L., Potestas clavium, przeł. J. Chmielewski, Kęty 2005.
Tarnowski K., Uczciwie wobec ateizmu, „Znak” 2013 nr 700 (9), s. 14–22.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1998.
Tischner J., Idąc przez puste błonia, Kraków 2005.
Tischner J., Spowiedź rewolucjonisty. Czytając „Fenomenologię ducha” Hegla, Kraków 2016.
Żądło Nietzschego. Z Jackiem Filkiem, Krzysztofem Michalskim i Karolem Tarnowskim rozmawia Łukasz Tischner, „Znak” 54 (2002) nr 567 (8), s. 13–28.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]