Honesty, diligence, excellence
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3442Keywords:
honesty, excellence, masterpiece, creativity, things, material cultureAbstract
The article is an attempt to put in order the problems of honesty, diligence and masterpiece in art. First, the relation between honesty, diligence and excellence is explained. Then, the history of the category of masterpiece is presented. The origin and development, including the shaping of the sense and scope of the term “masterpiece” goes back to medieval notions: French “chef d’oeuvre,” German “Meisterstück” and English “masterpiece.” In Enlightenment and especially in Romanticism it reaches the modern multi-aspect approach. It is often used to works of art, which are the powerful expressions of the creative personality of an artist.
References
Abrams M. H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. M. B. Fedewicz, Gdańsk 2003.
Ades D., Dalí, London 2002.
Art in Theory 1900–2000. An Anthology of Changing Ideas, eds. Ch. Harrison, P. Wood, Oxford 2003.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2, przekłady, wstępy i komentarze K. Leśniak, A. Paciorek, L. Regner, P. Siwek, Warszawa 1990.
Asceza. Odczłowieczenie czy uczłowieczenie, red. W. Słomka, Lublin 1985.
Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 1–2, przeł. i wstępem opatrzył Z. Żabicki, Warszawa 1968.
Basara-Lipiec E., Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.
Bernhard T., Przegrany, przeł. M. Kędzierski, Warszawa 2002.
Bernhard T., Zaburzenie, przeł. S. Lisiecka, Warszawa 2013.
Cahn W., Arcydzieła. Studia z historii pojęcia, przeł. P. Paszkiewicz, Warszawa 1988.
Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, przeł. E. Hornowska, Poznań 2015.
Curtius E. H., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997.
Dali’s Optical Illusions, ed. D. Ades, New Haven–London 2000.
Delacroix E., Dzienniki. Część druga (1854–1863), przeł. J. Guze, J. Hartwig, Wrocław 1968.
Delacroix E., Dzienniki. Część pierwsza (1822–1853), przeł. J. Guze, J. Hartwig, Wrocław 1968.
Draguła A., Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Warszawa 2013.
Gołaszewska M., Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, Warszawa 1994.
Hall P., Cities in Civilization. Culture, Innovation, and Urban Order, London 1998.
Hinz S., Wnętrza mieszkalne i meble od starożytności po współczesność, przeł. B. Ostrowska, Warszawa 1980.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Wrocław 1975.
Listri M., Anti-minimalist House, Torino 2007.
Listri M., Casa Bella, Udine 2011.
Listri M., Grand Interiors, New York 2012.
Masterpiece, w: The Oxford Companion to Art, ed. H. Osborne, Oxford 1970, s. 702.
Parker R., Pollock G., Old Mistresses. Women, Art, and Ideology, London 1981.
Scheler M., Wolność, miłość, świętość. Pisma wybrane z filozofii religii, tłum. G. Sowiński, Kraków 2004.
Spory o biedermeier, wybór, wstęp i opracowanie J. Kubiak, Poznań 2006.
Stróżewski W., Claritas: uwarunkowania historyczne i treść estetyczna pojęcia, „Estetyka” 2 (1961), s. 125–146.
Tatarkiewicz W., O doskonałości, Warszawa 1976.
Tatarkiewicz W., O filozofii i sztuce, Warszawa 1986.
Wrześniak M., Florencja – muzeum. Miasto i jego sztuka w oczach polskich podróżników, Kraków 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).