Honesty, diligence, excellence
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3442Keywords:
honesty, excellence, masterpiece, creativity, things, material cultureAbstract
The article is an attempt to put in order the problems of honesty, diligence and masterpiece in art. First, the relation between honesty, diligence and excellence is explained. Then, the history of the category of masterpiece is presented. The origin and development, including the shaping of the sense and scope of the term “masterpiece” goes back to medieval notions: French “chef d’oeuvre,” German “Meisterstück” and English “masterpiece.” In Enlightenment and especially in Romanticism it reaches the modern multi-aspect approach. It is often used to works of art, which are the powerful expressions of the creative personality of an artist.
References
Abrams M. H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. M. B. Fedewicz, Gdańsk 2003.
Ades D., Dalí, London 2002.
Art in Theory 1900–2000. An Anthology of Changing Ideas, eds. Ch. Harrison, P. Wood, Oxford 2003.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2, przekłady, wstępy i komentarze K. Leśniak, A. Paciorek, L. Regner, P. Siwek, Warszawa 1990.
Asceza. Odczłowieczenie czy uczłowieczenie, red. W. Słomka, Lublin 1985.
Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 1–2, przeł. i wstępem opatrzył Z. Żabicki, Warszawa 1968.
Basara-Lipiec E., Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.
Bernhard T., Przegrany, przeł. M. Kędzierski, Warszawa 2002.
Bernhard T., Zaburzenie, przeł. S. Lisiecka, Warszawa 2013.
Cahn W., Arcydzieła. Studia z historii pojęcia, przeł. P. Paszkiewicz, Warszawa 1988.
Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, przeł. E. Hornowska, Poznań 2015.
Curtius E. H., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997.
Dali’s Optical Illusions, ed. D. Ades, New Haven–London 2000.
Delacroix E., Dzienniki. Część druga (1854–1863), przeł. J. Guze, J. Hartwig, Wrocław 1968.
Delacroix E., Dzienniki. Część pierwsza (1822–1853), przeł. J. Guze, J. Hartwig, Wrocław 1968.
Draguła A., Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Warszawa 2013.
Gołaszewska M., Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, Warszawa 1994.
Hall P., Cities in Civilization. Culture, Innovation, and Urban Order, London 1998.
Hinz S., Wnętrza mieszkalne i meble od starożytności po współczesność, przeł. B. Ostrowska, Warszawa 1980.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Wrocław 1975.
Listri M., Anti-minimalist House, Torino 2007.
Listri M., Casa Bella, Udine 2011.
Listri M., Grand Interiors, New York 2012.
Masterpiece, w: The Oxford Companion to Art, ed. H. Osborne, Oxford 1970, s. 702.
Parker R., Pollock G., Old Mistresses. Women, Art, and Ideology, London 1981.
Scheler M., Wolność, miłość, świętość. Pisma wybrane z filozofii religii, tłum. G. Sowiński, Kraków 2004.
Spory o biedermeier, wybór, wstęp i opracowanie J. Kubiak, Poznań 2006.
Stróżewski W., Claritas: uwarunkowania historyczne i treść estetyczna pojęcia, „Estetyka” 2 (1961), s. 125–146.
Tatarkiewicz W., O doskonałości, Warszawa 1976.
Tatarkiewicz W., O filozofii i sztuce, Warszawa 1986.
Wrześniak M., Florencja – muzeum. Miasto i jego sztuka w oczach polskich podróżników, Kraków 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]