Anthropology is not anthropobiology: Josef Pieper’s discussion with Arnold Gehlen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.31104

Keywords:

philosophy, biology, anthropology, anthropobiology, human, animal

Abstract

The considerations contained in this article are devoted to explaining the current issue concerning the relationship between philosophical anthropology and biological sciences, and in this context also with neuroscience. Unlike Arnold Gehlen, Joseph Pieper perceives the place of biology only at the starting point of analyzes of philosophical anthropology, i.e. in accordance with its classical understanding, rejecting the anthropobiologist’s thesis that biology plays a role in the explanation of human existence. Two threads are highlighted in the article. The first is a presentation of Gehlen’s most important theses about man, of course as interpreted by Pieper, while the second concerns an original and its interesting assessment by the thinker from Münster. An attempt was then made to explain Pieper’s controversial statement, which rightly emphasized, on the one hand, that anthropology, contrary to what Gehlen believed, cannot be anthropobiology, but only a philosophical anthropology, and on the other hand convinced of the need to open up human philosophy to theology. It was also indicated in what way in the discussion with Gehlen is reflected the contribution of Pieper to anthropology as understood by St. Thomas Aquinas.

References

Gehlen A., Człowiek, jego natura i stanowisko w świecie, przekład i opracowanie naukowe R. Michalski, J. Rolewski, Toruń 2017.

Hengstenberg H. E., Der Wesesunterschied zwischen Mensch und Tier, Essen 1962.

Jaworski M., Teologia a antropologia. Aspekt filozoficzny, „Analecta Cracoviensia” 3 (1971), s. 51–69, https://doi.org/10.15633/acr.2753.

Kowalczyk S., Antropologia filozoficzna — koncepcja, metody, problematyka, w: Antropologia, red. S. Janeczek, Lublin 2010.

Kożuchowski J., Człowiek — kultura — społeczeństwo. Stanowisko Josefa Piepera w kontekście współczesnej filozofii niemieckiej, Toruń 2010.

Krąpiec M. A., Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.

Michalski M., Czy Arnold Gehlen był naturalistycznym redukcjonistą?, „Filozofia i Nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne” 6 (2018), s. 97–116.

Michalski R., „Homo Defectus” w kulturze późnej nowoczesności, Toruń 2013.

Morawiec E., Empiryczne nauki szczegółowe o człowieku a antropologia filozoficzna, „Studia Redemptorystowskie” (2008) nr 6, s. 87–100.

Pieper J., Anthropo-Biologie. Über Arnold Gehlens Der Mensch, w: J. Pieper, Miszellen. Register und Gesamtbibliographie. CD-Rom zum Gesamtwerk, hrsg. von B. Wald, Bd. 8,1, Hamburg 2007.

Pieper J., Glück und Kontemplation, München 1957.

Pieper J., Muβe und Kult, München 1965.

Pieper J., Wahrheit der Dinge, München 1947.

Pieper J., Welt und Umwelt, w: J. Pieper, Schriften zur Philosophischen Anthropologie und Ethik, hrsg. von B. Wald, Hamburg 1996.

Pieper J., Zustimmung zur Welt, w: J. Pieper, Kulturphilosophische Schriften, Bd. 6, hrsg. von B. Wald, Hamburg 1999.

Skarga B., Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, t. 2, Warszawa 1994.

Strumiłowski J. P., Neuronauki, teologia, metafizyka — w poszukiwaniu wspólnej przestrzeni dialogu, „Studia Teologii Dogmatycznej” 4 (2018), s. 85–98, https://doi.org/10.15290/std.2018.04.06.

Tomasz z Akwinu św., Traktat o człowieku, przełożył i opracował S. Swieżawski, Kęty 2000.

Tomasz z Akwinu św., Suma teologiczna, t. 6: Człowiek, cz. 1, przełożył i objaśnieniami zaopatrzył o. Pius Bełch, Londyn 1980.

Wald B., Pieper Josef, w: Powszechna encyklopedia filozofii, t. 8: P-S, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2007.

Downloads

Published

2025-06-26

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 202

You may also start an advanced similarity search for this article.