Values as a basis for human’s education

Authors

  • Władysław Zuziak Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.794

Keywords:

axiology, human-person, education, dignity, values, freedom

Abstract

This article describes a process of educating based on values. Changes that are taking place, perceived as a crisis of the existing world, require an axiological consideration.

The values previously considered important such as the “human-person” and “freedom” are losing their older meaning. Man, without reference to the divine, becomes part of the social structure, he loses his sense of dignity and the ability of self-realization. He consigns himself to existence in the apparent values of the world. Also, the concept of freedom becomes narrower. The modern freedoms offered as substitutes are actually a hidden slavery.

The ability to select the authentic (justice, truthfulness, freedom) can help to restore a sense of dignity, promote personal development, and break down barriers between people. These are the essential objectives of education. In order for these to be ultimately realized the educational system needs to be change to one, which supports a critical, yet integral way of thinking about self and the world. One that is helpful in finding ways of self-realization. This type of education also requires the increased effort of educators.

Author Biography

  • Władysław Zuziak, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Rev., prof., lecturer of ethics and philosophy at the Pontifical University of John Paul II in Cracow. Publications - i.a.: Social pespectives of ethics (2006) and Axiology of Louis Lavelle in the face of the postmodern crisis of values (2012). Member of ESSSAT (European Society for the Study of Science and Theology), FUCE (the Federation of European Catholic Universities) and PPS (the Polish Philosophical Society). Fields of research: philosophy of man, ethics, personalism, axiology, 20th century French philosophy.

References

Benedict XVI, Caritas in veritate, Roma 2009.

Bergson H., The Two Sources of Morality And Religion, London 1935.

Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.

Denek K., Uniwersalne wartości edukacji szkolnej, “Dydaktyka Literatury” XVI 1996.

Foerster F. W., Chrystus a życie ludzkie, Warszawa 1926.

Foerster F. W., Światło wiekuiste a ziemskie ciemności. Nasza współczesność z punktu widzenia wieczności, Polish translation by Z. Starowiejska-Morstinowa, Katowice 1938.

Gadacz T., Wychowanie do wolności, [in:] Ewolucja tożsamości, edited by H. Kwiatkowska, Warszawa 1994.

Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, “Znak” 1991 no. 436.

Gogacz M., Podstawy wychowania, Niepokalanów 1993.

Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989.

John Paul II, Veritatis splendor, Rome 1993.

Lavelle L., De l´Intimité spirituelle, Paris 1995.

Maritain J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, Polish translation by A. Ziernicki, [in:] Człowiek, wychowanie, kultura. Wybór tekstów, edited by F. Adamski, Kraków 1993.

Pasierbek W., Człowiek w dialogu ze światem. Wprowadzenie, „Horyzonty Wychowania” 2002 no. 1.

Pickert E., Godność człowieka a życie ludzkie. Rozbrat dwóch fundamentalnych wartości jako wyraz narastającej relatywizacji człowieka, Polish translation by J. Merecki, Warszawa 2007.

Radziwiłł A., O ethosie nauczyciela, “Znak” 1991 no. 436.

Smołka E., Filozofia kształtowania charakteru. Fryderyka Wilhelma Foerstera teoria wychowania w świetle założeń personalizmu chrześcijańskiego, Tychy 2005.

Spaeman R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Polish translation by J. Merecki, Warszawa 2001.

Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 1983.

Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, “Rocznik Filozoficzny” 1976 vol. 24 issue 2.

Wojtyła K., Znak, któremu sprzeciwiać się będą, Poznań–Warszawa 1976.

Downloads

Published

2014-11-01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

11-20 of 80

You may also start an advanced similarity search for this article.