Zaproszeni do królestwa. Ubodzy w Ewangelii św. Łukasza i podejmowane przez nich wybory
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.1590Słowa kluczowe:
królestwo Boga, ubodzy, Ewangelia św. ŁukaszaAbstrakt
Ubodzy – πτωχός – w Ewangelii św. Łukasza to adresaci nauczania Jezusa i uczestnicy królestwa Boga. Od początku działalności publicznej Nauczyciel z Nazaretu przedstawia siebie jako tego, który przyszedł, aby ubogim głosić Dobrą Nowinę (Łk 4, 18). Bycie ubogim to postawa, do jakiej należy dążyć, kwalifikuje ona człowieka do udziału w królestwie Boga (Łk 14, 21). Największą trudnością na drodze do ubóstwa jest bogactwo materialne (Łk 18, 23), które powinno służyć dobru człowieka, być środkiem, a nie stawać się celem. Przeszkodą w osiągnięciu ubóstwa są również wszelakie nadmierne przywiązania. Łukasz prezentuje dwa wzorce ubóstwa: Łazarza (Łk 16, 20–21) i wdowę (Łk 21, 1–4). Na podstawie ich cech można wyprowadzić obraz ubogiego w Ewangelii Łukasza – jest to człowiek całkowicie zależny od Boga, który ma świadomość, że sam z siebie nie ma żadnej mocy, dlatego siebie i swoje życie składa w ręce Najwyższego.Bibliografia
Słownik grecko-polski, red. Z. Abramowiczówna, Warszawa 1958.
Bednarz M., Ewangelie synoptyczne, Tarnów 2008.
Fausti S., Wspólnota czyta Ewangelię według św. Łukasza, przekł. K. Kozak, Częstochowa 2006.
Hergesel T., Michalczak A., Bogactwo i nędza – Łk 16, 19–31, „Studia Pelplińskie” (2008) 39, s. 143–151.
Jankowski A., Królestwo Boże w przypowieściach, Kraków 2008.
Karris R. J., Ewangelia według Świętego Łukasza, [w:] Katolicki komentarz biblijny, red. R. E. Brown, J. A. Fitzmyer, R. E. Murphy, red. wyd. polskiego W. Chrostowski, przekł. K. Bardski i in., s.1034–1107.
Langkammer H., Mały słownik biblijny, Wrocław 1993.
Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, przekł. K. Romaniuk, Poznań 1989.
Łabuda P., Czas realizacji i znaczenie błogosławieństw wspólnych w tradycji podwójnej (Mt 5, 3–16; Łk 6, 20), [w:] Pan moją mocą i pieśnią (Ps 118, 14), red. S. Hałas, P. Włodyga, Kraków 2006, s. 101–121.
Łabuda P., Śmierć i życie po śmierci wg Ewangelii św. Łukasza, Tarnów 2007.
Mickiewicz F., Ewangelia według Świętego Łukasza, t. 1, Częstochowa 2011 (Nowy Komentarz Biblijny).
Mickiewicz F., Ewangelia według Świętego Łukasza, t. 2, Częstochowa 2012 (Nowy Komentarz Biblijny).
Nolland J., Luke, Dallas 1989–1993, vol. 35 a, b, c (Word Biblical Commentary).
Novum Testamentum Graece, ed. B. Aland i in., t. 2, Stuttgart 2012.
Paciorek A., Przypowieści Jezusa, Częstochowa 2013.
Paciorek A., Q Ewangelia galilejska, Lublin 2001.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, red. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Św. Pawła, Częstochowa 2011.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 2006.
Rosik M., Jezus a judaizm w świetle Ewangelii według św. Marka, Warszawa 2004.
Theological dictionary of the New Testament, vol. 6, ed. G. Kittel, G. Friedrich, Stuttgart 1968, reprinted 1995.
Vinson R. B., Luke, Macon Georgia 2008 (Smyth & Helwys Bible Commentary).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.