Ślady Boga w przyrodzie w pismach świętego Franciszka z Asyżu, świętego Bonawentury i świętego Jana Pawła II
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.1784Słowa kluczowe:
ślad, przyroda, Bóg, natura, piękno, księga, znakAbstrakt
Święty Franciszek z Asyżu, święty Bonawentura z Bagnoreggio i święty Jan Paweł II to grono osób, które łączy świętość życia oraz umiłowanie przyrody. Odczytywali ją jako księgę Boga, odkrywając w niej Jego wielkość i piękno. Wierni Pismu Świętemu, proponowali uznanie przyrody, by „z wielkości i piękna stworzeń poznać przez podobieństwo ich Stwórcę” (Mdr 13, 5) oraz uwielbiać Go za to dzieło. Dla wierzących i niewierzących piękno wyciśnięte przez Boga w naturze dowodzi Jego istnienia i pozwala patrzeć na świat w perspektywie wieczności.Odczytanie śladów Boga w przyrodzie adresowane jest dla wszystkich ludzi, gdyż razem tworzą rodzinę, bratersko‑siostrzaną wspólnotę z Ojcem i dalszymi krewnymi, braćmi kosmicznymi. Ślady Boga pozostawione w przyrodzie pozwalają dostrzec bezinteresowną miłość, a w konsekwencji zachwycić się nad tajemnicą istnienia i pozostawionego piękna. Rzecz w tym, by umieć usłyszeć, czyli mieć umiejętność rozpoznawania znaków i ukrytych w nich sensów.
Bibliografia
Błogosławiony Maksymilian M. Kolbe. Dokumenty, artykuły, opracowania, red. J. R. Bar, Niepokalanów 1974.
Św. Bonawentura, Quaest. disp. de Myst. Trinitatis.
Św. Bonawentura, Droga duszy do Boga i inne traktaty, tłum. S. C. Napiórkowski, Poznań 2001.
Carretto C., Ja, Franciszek, tłum. M. Kosiarska, Niepokalanów 1991.
Franciszek, Encyklika Laudato si’.
Święci Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, przekł. K. Ambrożkiewicz, Kraków–
Warszawa 2002.
Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. 9 Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa, cz. 1 Polska, Kraków 2008.
Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. 3 Listy, Kraków 2007.
Jan Paweł II, Serce Jezusa, z którego pełni wszyscy otrzymali. Rozważanie przed modlitwą „Anioł Pański”, 13 VI 1986 r., „L’Osservatore Romano” wydanie polskie 8 (1986), s. 9.
Kwiatki św. Franciszka, tłum. L. Staff, Kraków 2013, s. 80.
Otto R., Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, tłum. B. Kupis, Warszawa 1968.
Pascal B., Myśli oraz rozprawa o kondycji możnych. Modlitwa o dobry użytek chorób. Rozprawa o namiętnościach miłości, tłum. T. Żeleński Boy, Kraków 2003, s. 111.
Reymont W. S., Chłopi, t. 3, Warszawa 1976.
Sobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et spes.
Staff L., Wiersze zebrane, Warszawa 1955, t. 5.
Św. Bonawentura. Życie i myśl, red. S. C. Napiórkowski, E. I. Zieliński, Niepokalanów–
Warszawa 1976.
Wczesne źródła franciszkańskie, t. 1, zebrał i zred. S. Kafel, Warszawa 1981.
Wczesne źródła franciszkańskie, t. 2, zebrał i zred. S. Kafel, Warszawa 1981, s. 93.
Wojtyła K., Poezje, dramaty, szkice/ Jan Paweł II, Tryptyk rzymski, Kraków 2004.
Zdybicka Z., Człowiek i religia, Lublin 1978.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.