Komunikacja w mediach według Jana Pawła II. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.3657Słowa kluczowe:
Jan Paweł II, komunikacja, mass media, obraz i słowo w komunikacjiAbstrakt
Jan Paweł II widział w mass mediach prawdziwą rewolucją kulturową – pierwszy współczesny areopag – na którym nieustannie dokonuje się wymiana informacji, idei i wartości. Z perspektywy czasu warto zadać pytanie, czy papież realizował postulat posługiwania się techniką współczesnej komunikacji jako integralną częścią działalności Kościoła?
Autor skupia się na dwóch znamiennych wydarzeniach – modlitwie przy Ścianie Płaczu w Jerozolimie i wołaniu o pokój w przededniu wybuchu II wojny w Zatoce Perskiej. Artykuł pokazuje, że potencjał komunikacyjny Jana Pawła II wypływał z jego osobowości nacechowanej historią własnych, osobistych przeżyć.
Bibliografia
Accattoli L., Effetto Wojtyła, „Mass Media” 5 (1986) nr 1, s. 5–12.
Craig R.T., Communication as a Practical Discipline, w:, Rethinking communication, vol. 1, ed. B. Dervin, L. Grossberg, B. O’Keefe, E. Wartella, Newbury Park 1989, s. 97–122.
De Kerckhove D., L’aura elettronica, „Mass Media” 5 (1986) nr 1, s. 24–44.
Drożdż M., Godność osoby ludzkiej jako fundament i cel komunikacji medialnej, „Studia Socialia Cracoviensia” 8 (2016) nr 2, s. 11–28.
Fumagalli A., Una rivoluzione comunicativa, w: Karol Wojtyła, un Pontefice in diretta, ed. G. Mazza, Roma 2008, s. 81–90.
La narrazione del carisma. I viaggi di Giovanni Paolo II in televisione, red. G. Guizzardi, Roma 1986.
Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio o relacjach między wiarą a rozumem, Poznań 1998.
Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio o stałej aktualności posłania misyjnego, Watykan 1990.
Jan Paweł II, List apostolski „Szybki rozwój” do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu, (24.01.2005), www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/ szybkir_24022005.html (27.02.2010).
Jan Paweł II, Orędzia na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu: Konkordancja, red. D. Sonak, I. Piątek-Belina, D. Belina, A. Szajda, M. Wyrostkiewicz, Lublin 2015.
Jan Paweł II, Istota wielkości i odpowiedzialności sztuki i publicystyki. Przemówienie do artystów i dziennikarzy, Monachium, 19.11.1981, w: Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym 1986, s. 99–108.
Jan Paweł II, Bądźcie współpracownikami prawdy w służbie sprawiedliwości i miłości. Do pracowników mass mediów (Los Angeles, 15.09.1987), w: Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II, zebrał i opracował ks. A. Lewek, Warszawa 2008.
Kościół Jana Pawła II – Kościół Benedykta XVI. Z Haliną Bortnowską, ks. Michałem Czajkowskim, ks. Tadeuszem Dzidkiem i ks. Grzegorzem Rysiem rozmawia Janusz Poniewierski, „Znak” 1 (2006), s. 18–43.
Krajewski S., Jan Paweł II w oczach Żydów, „Znak” 1 (2006), s. 85–89.
Maciejewski J., Karol Wojtyła i Jan Paweł II wobec literatury, „W Drodze” 7 (1983), s. 57–72.
McLuhan M., Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2008.
Orędzia na Dni Środków Społecznego Przekazu, https://www.paulus.org.pl/210,oredzia-na-dni-srodkow-spolecznego-przekazu (6.02.2020).
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie, Watykan, 22.02.2002, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/rady_pontyfikalne/r_komunik_spol/ internet_etyka_22022002.html (10. 02.2020).
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska „Aetatis novae” o przekazie społecznym w 20. rocznicę ogłoszenia instrukcji „Communio et Progressio” (22.02.1992), OsRomPol 13 (1992) nr 6, s. 50–59.
Sobór Watykański II, Dekret o środkach społecznego przekazu Inter mirifica, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, nowe tłum., red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 104–166.
Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.