The Discernment of the Deceits of the Devil in angelum lucis according to St. Ignatius of Loyola and St. John of the Cross
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.3721Słowa kluczowe:
Ignacy Loyola, Jan od Krzyża, diabeł, posłuszeństwo, umartwienieAbstrakt
Rozeznawanie diabelskich pokus rozwijało się od zarania dziejów Kościoła jako istotny element życia duchowego. Na duszę ludzką oddziałują natchnienia, które pochodzą od Boga, ale są też także te, które rodzą się z naszej natury, a także te, które są nam sugerowane przez diabła, którego św. Ignacy nazywa „wrogiem natury ludzkiej”. Dlatego tak ważne jest nauczenie się rozpoznawania, skąd pochodzą różne natchnienia, aby je pielęgnować lub odrzucać. W tej dziedzinie, ze względu na szczególną trudność, należy zwrócić szczególną uwagę na oszustwa diabła „sub angelo lucis” (pod pozorem „anioła światłości”), to znaczy te, które wyglądają na dobro lub cnotę.
Święty Ignacy z Loyoli w swoich Ćwiczeniach duchowych podaje podstawowe Reguły rozeznawania, a w innych opracowaniach pomaga zrozumieć potrzebę wyjaśnienia myśli i skorygowania intencji. Święty Jan od Krzyża w swoich dziełach uzupełnia myśl ignacjańską na temat zamieszania wywołanego przez diabła pod pozorem „anioła światłości”.
Bibliografia
Bakker L., Libertad y experiencia. Historia de la redacción de las Reglas de discreción de espíritus en san Ignacio de Loyola, Bilbao 1995.
Charles A.B., Azione divina e azione umana. “Disponerse” in san Giovanni della Croce e in sant’Ignazio, in: Dottore mistico. San Giovanni della Croce. Simposio nel IV centenario della sua morte, ed. E. Pacho, Rome 1992, p. 283–292.
Concordancias de los escritos de san Juan de la Cruz, ed. J.L. Astigarraga, A. Borrell, F.J. Marcos de Lucas, Rome 1990.
Crisógono de Jesús, Vida de san Juan de la Cruz, c. 2, in: Vida y obras completas de san Juan de la Cruz, Madrid 1964.
Gallagher T.M., The Discernment of Spirits. When do the Second week Rules Apply?, “The Way” 47/1-2 (2008).
Garrigou-Lagrange R., The three ages of the interior Life, transl. by S.M. Timothea Doyle O.P., vol. 2, Illinois 1989.
Hernández E., Esquemas prácticos sobre la meditación de dos banderas, “Manresa” 46 (1936).
Obras completas de san Juan de la Cruz, Madrid 20142.
Obras de san Ignacio de Loyola, Madrid 19915.
St. John Paul II, Homilía en la celebración de la palabra en honor de san Juan de la Cruz, Segovia (4 november 1982), n. 3, “Acta Apostolicæ Sedis” 75 (1983) 1.
Teixidor, Luis, La primera de las reglas de discreción de espíritus más propias de la segunda semana, “Manresa” 8 (1932).
The Collected Works of St. John of the Cross, transl. by K. Kavanaugh, O. Rodriguez, Washington 1991.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).