Recommendations of Pope Francis on Rhetoric
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.26201Słowa kluczowe:
papież Franciszek, retoryka, homilia, kaznodziejaAbstrakt
Papież Franciszek dba o jakość homilii. Potwierdził to także w adhortacji Ewangelii gaudium, w której temat homilii podjął w 24 punktach. Kilka z nich odnosiło się również do zaleceń dotyczących formy raportowania. Dobra treść nie wystarczy na homilię. Musi być również odpowiednio przedstawiona. Zarówno starożytna, jak i chrześcijańska retoryka oraz współczesna teoria komunikacji mają doświadczenie z recytacją. Papież powtórzył, jak ważne jest, aby kaznodzieja mówił poprawnie, używał odpowiedniego języka, mówił prosto i wyraźnie, zwracał uwagę na stronę głosową przemówienia, używał odpowiednich gestów i nie mówił zbyt długo.
Bibliografia
Anderson K., Half as Much is Twice as Good, http://www.preaching.org/halfasmuchistwiceasgood/ (15.05.2017).
Augustin, O kresťanskej náuke. O milosti a slobodnej vôli, Prešov 2004.
Braun R., Umění rétoriky, Praha 2009.
Cavanaugh B., Malé příběhy, Kostelní Vydří 2001.
Dragula A., Kościół na rynku. Eseje pastoralne, Warszawa 2020.
Ehrenborg J., Mattock J., Přesvědčivé vystupovaní, Praha 1995.
Engemann W., Einführung in die Homiletik, Tubingen–Basel 2002.
Finley J. F., Wake Up and Preach!, New York 1986.
Francis, Evangelii gaudium.
Francis, Lumen fidei.
Francis, Príhovory Svätého Otca Františka počas návštevy Slovenska, https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20210916107 (19.10.2021).
Gallo C., Hovor ako TED. 9 tajomstiev verejnej prezentácie od najlepších ročníkov z TEDx konferencií, Brne 2016.
Health C., Health D., Jak zaujmout hned napoprvé, Praha 2009.
Müller K., Homiletik: ein Handbuch für kritische Zeiten, Regensburg 1994.
Panuś K., Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, Kraków 1999.
Radcliff T., Prečo chodiť do kostola?, Zvolen 2013.
Ryczek W., „De rhetorica christiana” św. Augustyna: między filologią a filozofią, in: Studia Rhetorica, red. M. Choptiany, W. Ryczek, Kraków 2011, s. 211–225.
Schwarz A., Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993.
Siwek G., Blaski i cienie współczesnego przepowiadania, Kraków 1997.
Šuráb M., Aby nás radi počúvali, Nitra 2004.
Šuráb M., Homiliae gaudium, Nitra 2018.
Szymik J., Dogmatyka na ambonie, in: Integralne kształcenie kaznodziei, red. W. Broński, Lublin 2006, s. 189–209.
Vinco R., Papst Franziskus und die sprache Peripherien, in: Barmherzigkeit und zärtliche Liebe. Das theologische Programm von Papst Franziskus, Hrsg. K. Appel, K. Deibl, J. Helmut, Freiburg im Breisgau 2016.
Vopřada D., Svatý Augustin — Vánoční promluvy, Praha 2015.
Wenz H., Körpersprache im Gottesdienst, Lepzig 1998.
Wiedenmann R. D., Schwinkendorf H., Herzler H., Der Rhetorik-Trainer. Reden lernen für Gemeinde und Beruf, Wuppertal 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).