Chorus angelorum. Spojrzenie na aktywne uczestnictwo w zgromadzeniu liturgicznymi rolę chóru
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.27304Słowa kluczowe:
chór, śpiew, aktywny udział, kult, zgromadzenieAbstrakt
Chóry, czyli grupy osób, które wykonują śpiewy i wypełniają zadanie odpowiadania na wezwania celebransa podczas liturgii, są obecne w Kościele od najdawniejszych czasów. Jednakże ich rola, która często okazuje się niezbędna, współcześnie jest niejednokrotnie postrzegana jako przeszkoda w aktywnym udziale wiernych w liturgii. Artykuł niniejszy podejmuje ten problem, analizując i definiując rolę chóru w liturgii na podstawie danych biblijnych i dokumentów Soboru Watykańskiego II. Ponadto ukazuje wiele pozytywnych aspektów funkcji chóru, które dotyczą nie tylko całości zgromadzenia liturgicznego, ale także członków samego chóru.
Bibliografia
AA.VV., Malá encyklopédia hudby, Bratislava 1969.
Marinčák Š., Liturgická hudba Mukačevskej eparchie: niekoľko poznámok k účinkovaniu kantorov, “Καλοφωνια” 7 (2014), p. 96–106.
Marinčák Š., On the Cantor’s Role in the Byzantine Churches in Slovakia, „Teologický časopis” 1 (2018), p. 7–18.
Richter K., Liturgie a život, Praha 2003.
S. Atanasio, Contra gentes, n. 42–43, in: Opera omnia quae exstant, tomus primus, accurante J. P. Migne, Parisiis 1857, c. 83–87 (Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca, 25).
Vrablec J., O otázkach viery, Bratislava 1992.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Šimon Marinčák

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).