Chorus angelorum. Uno sguardo allapartecipazione attiva dell’assemblealiturgica e alla funzionalità del coro
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.27304Słowa kluczowe:
chór, śpiew, aktywny udział, kult, zgromadzenieAbstrakt
Chóry, czyli grupy osób, które wykonują śpiewy i wypełniają zadanie odpowiadania na wezwania celebransa podczas liturgii, są obecne w Kościele od najdawniejszych czasów. Jednakże ich rola, która często okazuje się niezbędna, współcześnie jest niejednokrotnie postrzegana jako przeszkoda w aktywnym udziale wiernych w liturgii. Artykuł niniejszy podejmuje ten problem, analizując i definiując rolę chóru w liturgii na podstawie danych biblijnych i dokumentów Soboru Watykańskiego II. Ponadto ukazuje wiele pozytywnych aspektów funkcji chóru, które dotyczą nie tylko całości zgromadzenia liturgicznego, ale także członków samego chóru.
Bibliografia
AA.VV., Malá encyklopédia hudby, Bratislava 1969.
Marinčák Š., Liturgická hudba Mukačevskej eparchie: niekoľko poznámok k účinkovaniu kantorov, “Καλοφωνια” 7 (2014), p. 96–106.
Marinčák Š., On the Cantor’s Role in the Byzantine Churches in Slovakia, „Teologický časopis” 1 (2018), p. 7–18.
Richter K., Liturgie a život, Praha 2003.
S. Atanasio, Contra gentes, n. 42–43, in: Opera omnia quae exstant, tomus primus, accurante J. P. Migne, Parisiis 1857, c. 83–87 (Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca, 25).
Vrablec J., O otázkach viery, Bratislava 1992.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Šimon Marinčák
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.