Kompetencje międzykulturowe nauczyciela religii w zróżnicowanej kulturowo szkole

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.28301

Słowa kluczowe:

edukacja międzykulturowa, nauczyciel religii, kompetencje międzykulturowe, dialog kultur, tolerancja, wychowanie

Abstrakt

Nabywanie i rozwijanie wielorakich kompetencji zawodowych jest jednym z kluczowych obowiązków i wyzwań nauczycieli religii. Wpisuje się w podstawowe obszary profesjonalnego rozwoju. Warunkowane jest zróżnicowaniem kulturowym współczesnej szkoły. Ma swoje uzasadnienie w regulacjach prawa oświatowego dotyczących edukacji szkolnej dzieci cudzoziemców, mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych. Nabywanie i rozwijanie kompetencji międzykulturowych wymaga od nauczycieli religii zarówno aktualnej wiedzy z zakresu edukacji międzykulturowej, jak też umiejętności praktycznych i odpowiednich postaw wobec odmienności kulturowej. Szczególnie cenna wydaje się współpraca z podmiotami zaangażowanymi na rzecz kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczycieli religii. Obok inicjatyw podejmowanych przez pracowników referatów katechetycznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli, edukacyjnie wartościowe są również działania organizacji pozarządowych. Wymagają one większej promocji wśród nauczycieli religii. Stąd też warto stworzyć przestrzeń do dzielenia się dobrymi praktykami w zakresie edukacji międzykulturowej w nauczaniu religii.

 

Bibliografia

Badowska M., Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych, „Kultura i Edukacja” 3 (2018), s. 184–200.

Bem M. T., Kompetencje międzykulturowe studentów. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok 2020, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/12550/1/M_Bem_Kompetencje_miedzykulturowe_studentow.pdf (14.08.2023).

Czerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, „Neodidagmata” 24 (1999), s. 53–64.

Dudziak J., Obywatele Ukrainy w Polsce — aktualne dane migracyjne, https:

//udsc.prowly.com/releases/statystyki-migracyjne (14.08.2023).

Erasmus+, https://erasmusplus.org.pl/ (14.08.2023).

eTwinning, https://etwinning.pl/ (16.08.2023).

Głażewska E., Wartość kompetencji międzykulturowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova” 5 ( 2020), s. 327–341.

Kamińska M., Relatywizm kulturowy a uniwersalizm Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio” 22 (2015) nr 2, s. 182–188.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998.

Magala S., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011.

Majcherek J. A., Relatywizm kulturowy a badanie relacji międzykulturowych, „Intercultural Relations” 1 (2017), s. 83–105.

Nikitorowicz J., Kompetencje międzykulturowe, https://leksykon.granice.uni.wroc.pl/Artykuly/Kompetencje-miedzykulturowe (14.08.2023).

Nikitorowicz J., Polityka edukacyjna w kontekście potrzeby nabywania kompetencji międzykulturowych, „Pogranicze. Studia Społeczne” 30 (2017), s. 7–19.

Nowakowska-Buryła I., Kusiak K., Natura kompetencji a ograniczenia i trudności w kształceniu międzykulturowym nauczycieli edukacji elementarnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 14 (2019) nr 2, s. 41–53.

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), https://www.ore.pl (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Materiały edukacyjne do pracy z ukraińskimi uczniami w polskiej szkole, https://www.ore.edu.pl/2022/03/materialy-edukacyjne-do-pracy-z-ukrainskimi-uczniami-w-polskich-szkolach/ (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Praca z uczniami ze środowisk uchodźczych — nowe szkolenie, https://www.ore.edu.pl/2022/03/praca-z-uczniami-ze-srodowisk-uchodzczych-nowe-szkolenie-ore/ (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Uczeń z Ukrainy w polskiej szkole — webinarium, https://www.ore.edu.pl/2022/04/uczen-z-ukrainy-w-polskiej-szkole-webinarium/ (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Wielokulturowość w szkole / uczeń cudzoziemski, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ (12.08.2023).

Pachocki M., Współpraca międzynarodowa a jakość i organizacja pracy szkół. Raport z badania kadry kierowniczej polskich placówek edukacyjnych. Warszawa 2021.

Papieska Rada ds. Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, red. J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko, Białystok 2019.

Pukin P., Edukacja międzykulturowa jako element strategii Rady Europy i Unii Europejskiej, „Edukacja Międzykulturowa” 10 (2019) nr 1, s. 69–80.

Rafalska M., Rama kompetencji międzykulturowych w polskim systemie edukacji, w: Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych, red. M. Rafalska, Warszawa 2016, s. 9–14.

Rosa R., Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej, „Pogranicze. Studia Społeczne” 17 (2011), s. 84–101.

Różańska A., Międzykulturowe konteksty edukacji religijnej — problem otwartej tożsamości religijnej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 36 (2017) z. 3, s. 49–58.

Sacharczuk J., Szwarc A., Edukacja i inne procesy wspierające kształtowanie kompetencji międzykulturowych — ujęcie teoretyczne i praktyczne, „Kultura i Edukacja” 1 (2020), s. 91–109.

Smoter K., O potrzebie wspierania rozwoju kompetencji międzykulturowych i medialnych w kształceniu nauczycieli — w poszukiwaniu rozwiązań, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja” 8 (2018), s. 99–108.

Suchocka A., Kompetencje międzykulturowe — przywilej czy konieczność?, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej” 4 (2016), s. 121–131.

Szczurek-Boruta A., Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów, „Pogranicze. Studia Społeczne” 21 (2013), s. 155–169.

Uczniowie cudzoziemscy, https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin (14.08.2023).

Zakrzewska A., Różnorodność kulturowo-wyznaniowa społeczeństwa wyzwaniem dla wychowania obywatelskiego w szkole katolickiej, w: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. J. M. Garbula, J. J. Pawlik, Olsztyn 2017, s. 89–103.

Zellma A., Nauczyciel religii jako animator kultury w środowisku wiejskim, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 35 (2015), s. 257–269.

Zellma A., Nauczyciel religii jako refleksyjny praktyk w realiach współczesnej szkoły, „Katecheta” 53 (2009) nr 9, s. 6–12.

Zellma A., Niekwestionowana rola edukacji międzykulturowej w szkolnym nauczaniu religii, w: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. J. M. Garbula, J. J. Pawlik, Olsztyn 2017, s. 171–180.

Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013.

Pobrania

Opublikowane

2024-09-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

41-50 z 64

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.