Liturgia jako consummatio fidei
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.735Słowa kluczowe:
consummatio, consummatum est, krzyż Chrystusa, miłość Boga, liturgiaAbstrakt
W dzisiejszej konsumpcyjnej społeczności bardzo ważne jest rozumienie pojęcia consummatio (przez dwa „m”) nie jako skonsumowanie (łac. consumatio z jednym „m”), lecz jako dokonanie, dokończenie, wypełnienie. W osobie Jezusa Chrystusa, szczególnie w momencie Jego śmierci na krzyżu, poprzez consummatio wyrażone słowami samotnego Jezusa „consummatum est” (Jn 19, 30), w największej mierze objawiła się miłość Boga do człowieka. Małżeński aspekt tej miłości pokazuje św. Augustyn, kiedy krzyż Chrystusa porównuje do małżeńskiego łóżka Chrystusa Oblubieńca i Kościoła Oblubienicy. Autor artykułu wskazuje, iż consummatio fidei, które według Katechizmu Kościoła katolickiego polega na błogosławionym widzeniu Boga, nie jest zarezerwowane na wieczność, ponieważ szczytem kontemplacji jest widzenie Boga w swoim sercu, w bliźnim i w Kościele. Według św. Grzegorza z Nyssy doskonałość człowieka polega na nieustannym pragnieniu większego uczestnictwa w życiu Boga. Tak odbierane consummatio fidei prowadzi również do głębszego liturgicznego uwielbienia Boga.
Bibliografia
Bernard z Clairvaux, Boží eros, Bratislava 2007.
Giraudo C., Eucaristia per la Chiesa. Prospettive teologiche sull’eucaristia a partire dalla „lex orandi”, Roma 1989.
Grzegorz z Nyssy, Život Mojžiša alebo O ceste k dokonalosti v cnosti, ed. H. Panczová, Bratislava 2012.
Molitovnik – služebnik. Pamjatka XIV stolittja, ed. P. Kovaliv, New York 1960.
Ratzinger J. – Benedykt XVI., Jezus z Nazaretu, przeł. W. Szymona, cz. II, Kielce 2011.
Ratzinger J., Teologia della liturgia, Città del Vaticano 2010 (Opera Omnia, 11).
Svätá božská liturgia nášho otca svätého Bazila Veľkého, Prešov 2005.
Špaňár J., Hrabovský J., Latinsko-slovenský a slovensko-latinský slovník, Bratislava 1987.
Špidlík T., Spiritualita křesťanského Východu. Systematická příručka, Velehrad 2002.
Špidlík T., Rupnik M. I., Viera vo svetle ikon, Bratislava 2004.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Marcel Mojzeš
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).