Shaping the Attitude Towards Other Religions During Catechesis/Religious Education – the Challenge of the Present Times
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.2500Keywords:
religious education, catechesis, pedagogy of dialogue, communicationAbstract
Christians live in an increasingly open world. The widespread availability of media, tourism, and new migration movements taken together favour Christians’ contacts with followers of other religions. The need for education to understand and communicate with other religions is more necessary now than ever before in Catholic education. The most important task of religious pedagogy is to teach catechesis/religious education in the spirit of the declaration Nostra aetate. Such education should shape a young person’s attitude of openness and respect towards representatives of other religions, as well as towards non-believers. Educating to communicate with others also requires the preservation of religious authenticity, not renouncing it. The dialogue/the communication is the desire to recognize others in their own way. Forming authentic attitude towards other religions representatives among young Catholics requires from Catholic teachers to know other religions and it requires some intellectual effort which serves to present other religions in an objective way. The didactic effort to support the acceptance of one’s own religiosity should also be made along with it.
References
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
Bagrowicz J., Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, Toruń 2006.
Być chrześcijaninem. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 2006.
Dupuis J., Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, przekł. S. Obirek, Kraków 2003.
Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń 2012.
Jäggle M., Międzykulturowo, międzyreligijnie, międzywyznaniowo, „Keryks” 1 (2002) nr 1, s. 175–186.
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis.
Jan Paweł II, O zachowanie własnej tożsamości i uznanie tożsamości innych. Orędzie Jana Pawła II na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 2005 r., „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 26 (2005) nr 3 (271), s. 7–8.
Kultura – młodzież – edukacja, red. A. Popławska, L. M. Jakoniuk, Białystok 2008.
Ledwoń I. S., Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskie, w: Być chrześcijaninem. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 2006, s. 799–825.
Paweł VI, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra Aetate, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 334–338.
Pikus T., Dialog religijny i jego obszary, „Warszawskie Studia Teologiczne” 20 (2007) 1, s. 229–242.
Polak M., Wychowanie do dialogu w katechezie młodzieży, „Studia Oecumenica” (2015) nr 15, s. 413–426.
Różańska A., Religijność młodzieży a pluralistyczne społeczeństwo czeskie na początku XXI wieku, w: Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń 2012, s. 315–336.
Rzym M., Trudna miłość. Katolicy wobec innych religii, „Misyjne Drogi” 34 (2016) nr 5/179, s. 54–55.
Sakowicz E., Edukacja w środowisku pluralizmu kulturowego i religijnego, w: Kultura – młodzież – edukacja, red. A. Popławska, L. M. Jakoniuk, Białystok 2008, s. 283–291.
Sakowicz E., Inny, ale nie obcy, cz. 1, „Oświata Mazowiecka” 10 (2010) nr 04/05, s. 22–24.
Sakowicz E., Inny, ale nie obcy, cz. 2, „Oświata Mazowiecka” 02 (2011) nr 01 (06), s. 21–23.
Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002.
Terlikowski T., Kalifat Europa, Kraków 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).