The role of lay people in religious education. The competency of correlation of the religious education teacher
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.28102Słowa kluczowe:
edukacja religijna, kompetencje, nauczyciel religii, wierni świeccyAbstrakt
Jakość nauczania religii w szkołach to przede wszystkim kwestia jakości nauczycieli religii. W niniejszym artykule chcemy przeanalizować różne perspektywy zawodowe dotyczące nabywanych kompetencji nauczyciela religii i skoncentrować uwagę na jego specyficznej kompetencji korelacji w zakresie powiązania wiary i życia uczniów, Kościoła i szkoły, Kościoła i społeczeństwa. Nauczyciel religii rozumiany jest jako “linoskoczek”, który potrafi zachować równowagę między odmiennymi środowiskami.
Bibliografia
Bücher A. A., Religionslehrerinnen: missionarisch wie Paulus, systematisch wie Thomas von Aquin, menschenfreundlich wie Maria Montessori?, in: Netzwerk Religionslehrer/innen-Bildung, Hrsg. H. Mendl, Donauwörth 2002, p. 14–34.
Bücher A. A., Mehr religionsdidaktischer Realismus! Standards und Implikationen für die Religionslehrerinnenausbildung, “Zeitschrift für Pädagogik und Theologie” 2 (2006), p. 115–123.
Dressler B., Was soll eine gute Religionslehrerin, ein guter Religionslehrer können?, “Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik” 8 (2009) H. 2, p. 115–127.
Englert R., Die Diskussion über Unterrichtsqualität — und was die Religionsdidaktik daraus lernen könnte, “Jahrbuch für Religionspädagogik” 22 (2006), p. 52–64.
Grümme B., Der Religionslehrer als Seiltänzer. Zur Frage der Religionslehrerkompetenzen, “Münchener Theologische Zeitschrift” 60 (2009), p. 76–89.
Hahn M., Neuschäfer R. A., Kompetent für differenzierenden und individualisierenden Religionsunterricht, “Zeitschrift für Pädagogik und Theologie” 58 (2006) H. 2, p. 136–148.
Heil S., Ziebertz H.-G., Professionstypischer Habitus als Leitkonzept in der Lehrerbildung, in: Religionslehrerbildung an der Universität. Profession — Religion — Habitus, Hrsg. H.-G. Ziebertz, S. Heil, H. Mendl, W. Simon, Münster 2005, p. 41–64.
Kliemann P., Rupp H., 1000 Stunden Religion, Stuttgart 2000.
Mendl H., Handwerker, Künstler, Meister. Eine Problemstudie zum Erwerb eines professionellen Habitus, “Jahrbuch für Religionspädagogik” 22 (2006), p. 65–78.
Oser F., Standards: Kompetenzen von Lehrpersonen, in: Die Wirksamkeit der Lehrerbildungssysteme. Von der Allrounderbildung zur Ausbildung professioneller Standards, Hrsg. F. Oser, J. Oelkers, Chur–Zürich 2001, s. 215–342.
Ringel N., Was ich nicht alles können muß. Religionspädagogische Handlungskompetenzen von Religionsiehrer/innen an Grundschulen, Essen 2001.
Schambeck M., Was Relilehrer/innen können müssen: Religionsbezogene Korrelationskompetenz als Profilmerkmal professioneller (Handlungs–) Kompetenz von Religionslehrkräften — eine Konzeptualisierung in den Spuren der COACTIV — Studie, “Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik” 17 (2018) H. 1, p. 129–145.
Ziebertz H.-G., Wer initiiert religiöse Lernprozesse? Rolle und Person der Religionslehrerinnen und Religionsleher, in: Religionsdidaktik. Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beruf, Hrsg. G. Hilger, S. Leimgruber, H.-G. Ziebertz, München 2003, p. 206–226.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Tibor Reimer
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.