Moral issues regarding marriage, virginity and prostitution in the teaching of Saint Augustine
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.29207Keywords:
the virtute of love, marriage, sacrament of marriage, conjugal acts, virginity, the virtute of chastity, prostitutionAbstract
St. Augustine, in his teachings on marriage and virginity found in numerous theological works, especially in polemics with the opponents of marriage (gnostics, donatists, manichaeans), emphasized the value of marriage as a form of life created by God from the beginning and as the fundamental vocation of man and woman. Augustine identifies three main goods of marriage: offspring (bonum proles), fidelity (bonum fidei), and sacramentality (bonum sacramenti). Although Augustine considers the good of offspring to be paramount, the goods of fidelity and the love between spouses are equally important. Similarly, Augustine’s teaching on virginity, which he contrasts with marriage, highlights the value of consecration to Christ. Christian virginity is a choice for the Kingdom of God, differing from virginity in pagan traditions. The value of virginity is linked to spiritual fidelity to Christ, and Augustine considers its breach a more serious sin than marital adultery. Virginity also has a prophetic dimension, symbolizing the future union with Christ in the Heavenly Kingdom. In the context of prostitution, Augustine, despite his firm condemnation of bodily sins, regards it as a lesser evil to prevent greater abuses, such as adultery or rape. His position was influenced by the social context of his time, though modern approaches to human dignity, including in the context of prostitution, differ from his era, taking into account new forms of injustice.
References
Adamski F., Rodzina między sacrum a profanum, Poznań 1987.
Adnès P., El matrimonio, Barcelona 1979.
Bonner G., St. Augustine of Hippo. Life and Controversies, Norwich 1986.
Böhner P., Gilson É., Historia filozofii chrześcijańskiej. Od Justyna do Mikołaja Kuzańczyka, Warszawa 1962.
Eborowicz W., Małżeństwo i rodzina w nauce i praktyce duszpasterskiej św. Augustyna, „Vox Patrum” 8–9 (1985), s. 141–149, https://doi.org/10.31743/vp.10426.
Eckmann A., Święty Augustyn o małżeństwie i dziewictwie, w: Pisma św. Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, red. A. Eckmann, Lublin 2003, s. 5–49 (Źródła i Monografie, 245).
Kowalczyk S., Koncepcja miłości św. Augustyna jako węzłowej aktywizującej wartości życia ludzkiego, „Vox Patrum” 4 (1984) t. 6–7, s. 187–207, https://doi.org/10.31743/vp.10374.
Lodovici E. S., Sessualità, matrimonio e concupiscenza in sant’Agostino, Milano 1976.
Longosz S., Ojcowie Kościoła a przerywanie ciąży, „Vox Patrum” 5 (1985) z. 8–9, s. 231–273, https://doi.org/10.31743/vp.10433.
Pawlina A., Problem prostytucji w średniowiecznym Krakowie. Jana Falkenberga „Iudicium de aedificandis domis pro meretricibus”, „Folia Historica Cracoviensia” 18 (2012), s. 75–85, https://doi.org/10.15633/fhc.215.
Pinckaers S. T., Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, Poznań 1994.
Pisma św. Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, red. A. Eckmann, Lublin 2003 (Źródła i Monografie, 245).
Pius XII, Encyklika Sacra virginitas, „Acta Apostolicae Sedis” 46 (1954), s. 161–191.
Ratzinger J., Sól ziemi. Chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci, Kraków 1997.
Sarmiento A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002.
Starowieyski M., Aborcja w opinii wczesnochrześcijańskich pisarzy, „Przegląd Powszechny” 11 (1992), s. 292–307.
Stumpp B. E., Prostitution in der römischen Antike, Berlin 1998, https://doi.org/10.1515/9783050074832.
Swoboda A., Aspekty teologiczne małżeństwa i dziewictwa w pismach św. Augustyna, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 37 (2004) z. 2, s. 139–157.
Swoboda A., Nauka o świętym dziewictwie w pismach św. Augustyna, „Poznańskie Studia Teologiczne” 20 (2006), s. 99–118.
Swoboda A., Nauka o świętym dziewictwie w pismach św. Augustyna. Uwagi moralno-pastoralne, „Analecta Cracoviensia” 36 (2004), s. 319–338.
Swoboda A., „Bonum sacramenti” w nauce św. Augustyna o małżeństwie, „Poznańskie Studia Teologiczne” 22 (2008), s. 67–89, https://doi.org/10.14746/pst.2008.22.5.
Św. Augustyn, Confesiones, wyd. pol. Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1978.
Św. Augustyn, Contra Iuliani, wyd. pol. Św. Augustyn, Przeciw Julianowi, tłum. W. Eborowicz, z. 1–2, Warszawa 1977 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 19).
Św. Augustyn, Cudzołożne małżeństwa (De coniugiis adulterinis), tłum. M. Damian, M. Cieśluk, w: Pisma św. Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, red. A. Eckmann, Lublin 2003, s. 225–297 (Źródła i Monografie, 245).
Św. Augustyn, De civitate, wyd. pol. Św. Augustyn, Państwo Boże, tłum. W. Kubicki, Kęty 1998.
Św. Augustyn, De Genesi ad litteram, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1980, s. 113–328 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 25).
Św. Augustyn, De ordine, wyd. pol. Św. Augustyn, O porządku, tłum. W. Seńko, w: Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s. 151–234.
Św. Augustyn, Enchiridion ad Laurentium sive de fide, spe et caritate, wyd. pol. Św. Augustyn, Podręcznik dla Wawrzyńca o wierze, nadziei i miłości, w: Św. Augustyn, Pisma katechetyczne, tłum. W. Budzik, Warszawa 1952, s. 137–139.
Św. Augustyn, Małżeństwo i pożądliwość (De nuptiis et concupiscentia), tłum. K. Kościelniak, w: Pisma św. Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, red. A. Eckmann, Lublin 2003, s. 345–390 (Źródła i Monografie, 245).
Św. Augustyn, O świętym dziewictwie (De sancta virginitate), tłum. R. Bobel, H. Bojko, w: Pisma św. Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, red. A. Eckmann, Lublin 2003, s. 119–182 (Źródła i Monografie, 245).
Św. Augustyn, Retractationes, wyd. pol. Św. Augustyn, O nauce chrześcijańskiej. Sprostowania, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1979, s. 181–287 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 22).
Św. Augustyn, Wartości małżeństwa (De bono coniugali), tłum. W. Eborowicz, w: Pisma św. Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, red. A. Eckmann, Lublin 2003, s. 75–116.
Wichrowicz J., Przypisywany św. Augustynowi i św. Tomaszowi pogląd na prostytucję, „Collectana Theologica” 53 (1983) z. 2, s. 102–105.
Wygralak P., Małżeństwo i rodzina w starożytnym Kościele, „Teologia i Moralność” 11 (2016), s. 30–32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Krzysztof Gryz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).