Preaching the Good News by Means of Theatrical Forms

Authors

  • Adam Kalbarczyk Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.2497

Keywords:

theatre, preaching, liturgy

Abstract

Theatre has played an important role in the preaching of the Church since the time it entered into the space of faith a long time ago, creating its own forms called the religious, sacral, catholic or liturgical theatre. Especially today, in the times of visual reality, the evangelical function of theatre has been widely appreciated, mainly due to the language of images it utilizes. There has always been high demand for words animated by images and the Holy Scriptures provide readers with them in abundance. Word and image, as content carriers, activate the listener/ spectator, encourage him/ her to take an intellectual effort, engage personally, reflect on God’s words and their impact on an individual’s everyday life, teaching listening and helping hear not only the voice of God, but also of another human being. Hence, theatre as a medium of the evangelical truth can be an instrument used to improve an individual, rendering him/ her convinced about the primacy of spiritual values, sensitizing him/ her toward the truth, teaching maintaining objectivity, taking responsibility for the word and differentiating between true/false and right/wrong.
Whereas resorting to the theatrical forms in preaching the Good News beyond the liturgy raises no objections, implementing them into it directly is considered questionable and even controversial. For this reason, whenever elements of theatre are utilized in liturgical celebrations, the liturgical norms have to be observed precisely so that to avoid any abuses, and primarily one has to remember that the Eucharist is not a theatre, but God’s meeting with His people.

References

Bańkowski T., Teatr jako forma przepowiadania. Z doświadczeń teatru amatorskiego diecezji tarnowskiej, w: Popularny dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, M. B. Stykowa, Lublin 1990, s. 131–147.

Begegnungen zwischen Kirche und Theater. Impulse, Dialoge und Projekte, Hg. J. Helmke, K. Hoffmann, Berlin–Milow–Strasburg 2011.

Broński W., Gałązka J., Wybrane czynniki zwiększające efektywność odbioru kazania. Efekt słowno-obrazowy, „Przegląd Homiletyczny” 11 (2007), s. 139–144.

Chaim W., Rozmowa w przekazie kaznodziejskim. Homilie i kazania dialogowane, w: Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, red. P. Urbański, Kraków 2003, s. 291–325.

Gierasimczyk T., Formy teatralne w przepowiadaniu homilijnym, praca magisterska, Paradyż–Poznań 2001.

Gromadecki R., Przystanek Jezus jako forma ewangelizacji – na podstawie literatury przedmiotu, materiałów własnych Wspólnoty św. Tymoteusza i innych publikacji, praca magisterska, Poznań 2012.

Grzegorski Z., Inscenizacja religijna jako środek wychowania w wierze, „Katecheta” 3 (1980), s. 121–125.

Kalbarczyk A., Teatr animacji jako medium słowa Bożego. Studium teatrologiczno-

-homiletyczne, Poznań 2013 (Studia i Materiały – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, 163).

Kalbarczyk A., Teatr animacji jako narzędzie przepowiadania, „Przegląd Homiletyczny” 17 (2013), s. 117–132.

Lefebvre F., Théātre et liturgie, Montréal 1998.

Sławińska I., Współczesny teatr liturgiczny, „Roczniki Humanistyczne” 1 (1980), s. 89–102.

Weber S., Teatralność jako medium, Kraków 2009.

Woźniak J. P., Inscenizacje staropolskiego dramatu religijnego, Lublin 2010.

Żurawski D., Współczesna ewangelizacja. Grupy Poszukiwań Teatralnych Ku Spotkaniu z Człowiekiem, Poznań 2007.

Downloads

Published

2018-08-15

Similar Articles

11-20 of 80

You may also start an advanced similarity search for this article.