„Ubodzy, a wzbogacający wielu” (por. 2 Kor 6, 10). Ubóstwo Chrystusa i wiernych w nauczaniu św. Pawła
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.1594Słowa kluczowe:
Paweł, ubóstwo, bogactwo, wierni, składkaAbstrakt
W tradycyjnie pojmowanym zbiorze Listów Pawłowych jedynie w 1 Tm można znaleźć typowe wskazania dotyczące ewangelicznej postawy wobec dóbr materialnych. W listach protopawłowych myśl Apostoła rozwija się w innym kierunku: wzorem dla wiernych i punktem wyjścia jest uniżenie, ogołocenie Chrystusa, który właśnie poprzez przyjęcie ludzkiej natury obdarzył nas życiem Bożym. Paweł wpatrzony w ten wzór również „wyzuł się ze wszystkiego”, by wytworzyć w swoim życiu „przestrzeń” dla Chrystusa, aby On poprzez Apostoła mógł działać w wiernych. Na wzór Chrystusa Sługi również Paweł czuje się sługą, nie tylko swojego Pana, ale i powierzonych mu braci w wierze. Zachęca ich do wzajemnej troski i współodpowiedzialności, przypominając, iż w Chrystusie wszyscy – także, a może zwłaszcza ci najsłabsi – są członkami jednego Mistycznego Ciała, a nawet najuboższy członek wspólnoty ma bezcenną wartość, skoro Chrystus przelał za niego swoją krew. Konkretnym przejawem troski Apostoła o dobro i jedność całego Kościoła jest organizacja składki wśród wspólnot znad Morza Egejskiego dla ubogich wiernych w Jerozolimie. Paweł pragnie, by wierni traktowali udział w składce nie jako bolesne wyrzeczenie, ale jako udział w łasce, jako dowód wdzięczności wobec Boga, który nie da się prześcignąć w hojności.Bibliografia
F. Bianchini, Lettera ai Filippesi, Milano 2010 (Nuova Versione della Bibbia dai Testi Antichi, 47).
J. D. G. Dunn, La teologia dell’apostolo Paolo, Brescia 1999.
J. D. G. Dunn, Gli albori del cristianesimo. 2. Gli inizi a Gerusalemme, vol. 2, Paolo, apostolo dei gentili, Brescia 2012.
R. Fabris, Paolo. L’Apostolo delle genti, Torino 1997.
J. Flis, List do Filipian, Częstochowa 2011 (Nowy Komentarz Biblijny, 11).
G. Lorusso, La Seconda Lettera ai Corinzi, Bologna 2007 (Scritti delle Origini Cristiane, 8).
A. Pitta, Lettera ai Filippesi, Milano 2010 (I Libri Biblici. Nuovo Testamento, 11).
R. Penna, Paolo come schiavo apostolico e l’identità ministeriale della Chiesa nella Lettera ai Romani, [w:] Chiesa e ministeri in Paolo, a cura di G. De Virgilio, Bologna 2003, s. 15–36.
A. Sacchi, Le lettere autentiche, [w:] Lettere Paoline e altre lettere, a cura di A. Sacchi, Torino 1995, s. 83–188.
T. E. Schmidt, Ricchezza e povertà, [w:] Dizionario di Paolo e delle sue opere, a cura di G. F. Hawthorne, R. P. Martin, D. G. Reid, Cinisello Balsamo 1999, s. 1328–1331.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).