Klasztor dla muzyki czy muzyka dla klasztoru? Refleksje na temat muzyki kościelnej
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2258Słowa kluczowe:
muzyka liturgiczna, muzyka kościelna, Sobór Nicejski II, Sacrosanctum concilium, Sobór Watykański II, klasztor, modlitwa, kontemplacjaAbstrakt
Referat jest próbą uchwycenia najistotniejszych cech, którymi powinna odznaczać się muzyka kościelna, zwłaszcza gdy mowa o jej analizie w historii. Analizując świadectwa pochodzące z różnych epok – począwszy od biblijnych, poprzez średniowieczne, aż do tych współczesnych – można wyłonić specyficzne zadania muzyki kościelnej, które w odmiennych paradygmatach myślenia, jak obecne, doprowadzić mogą do niepotrzebnych nieporozumień i nadinterpretacji. Referat stawia sobie za cel przypomnienie, czym muzyka kościelna jest i jakie zadanie spełnia w liturgii i w życiu Kościoła.Bibliografia
Augustyn z Hippony, Reguła, w: Księga konstytucji i zarządzeń Braci Zakonu Kaznodziejów, tłum. J. Janczak, Poznań 2003.
Dokumenty soborów powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski, t. 1: Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (325–787), oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
Ratzinger J., Teologia della liturgia. La fondazione sacramentale dell’esistenza cristiana, Città del Vaticano 2010.
Pobrania
Opublikowane
2017-11-16
Numer
Dział
Artykuły i rozprawy
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.