Występy muzyczne w kościołach
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.554Słowa kluczowe:
budynek kościoła, występy muzyczne, koncert, repertuar, wykonawcy, słuchaczeAbstrakt
Music in churches performed outside the liturgy had already appeared in the Middle Ages. However, the Church was always considered the place to praise God, so the repertoire was adapted to the seriousness of a sacral building. In the course of time, this sense of sacrum started to diminish, which has become particularly visible since the Baroque period and has been continuing to this day. The contemporary liberalism has brought to the music, among others, conceptual relativism. It is characterised by setting new meaning to the concepts which had not raised doubts until now. For example, an “artist” – a performer who has little in common with artistry. The same problem refers to a “concert”, as every performance is commonly accepted, even the one that is average, as giving a concert. The documents of the Catholic Church clearly demand that music which is basically secular ought not to be brought to churches. Apart from that, there are also requirements as to the repertoire, involving instruments, the performers’ behaviour and audience during musical performances in churches. The idea is that the nature of the music itself and the atmosphere connected with it should reflect the seriousness of the place of performance and are conducive to the act of spiritual building of the gathered followers, deepening their devotion, not so much on the aesthetic level as on the religious one. In such a way the Church has been defending against the weakness of faith and shows the right way for the glory of God.Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Ireneusz Pawlak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).