Sacred music as via pulchritudinis – a challenge to composers

Authors

  • Jacek Bramorski Akademia Muzyczna w Gdańsku Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Katedra Muzyki Kościelnej

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.2253

Keywords:

via pulchritudinis, sacred music, the way of beauty, new evangelization

Abstract

If nature and cosmos are the expression of the beauty of the Creator and bring us to the threshold of a contemplative silence, artistic creation possesses its own capacity to evoke the ineffable aspects of the mystery of God. For the believer, beauty transcends the aesthetics and finds its archetype in God. The contemplation of the eternal beauty is the living source from which the Christian composers take inspiration to speak of the mystery of God. Works of sacred music inspired by the Christian faith posses an enormous potential pertinent to contemporary needs that remain unaltered by the times that pass. In an intuitive and tasteful manner, they permit participation in the great experience of faith, the meeting with God in the face of Christ in whom he uncovers the mystery of the love of God and the identity of man. With the language of beauty, Christian musicwork does not only transmit the message of the artist, but also the truth of the mystery of God meditated by a person who reads it to us, not to glorify himself but to glorify the Source. The beauty of the liturgy, an essential moment in the experience of faith and the pathway towards the adult faith, is unable to reduce itself to mere formal beauty. It is, first of all, the deep beauty of the meeting with the mystery of God. Superficiality, banality and negligence have no place in the liturgical music. They definitely do not help the believers progress on his path of faith but, above all, damage those who attend Christian celebrations. Beauty is seen as fundamental to faith and to the perception of truth. Via pulchritudinis as the way of beauty in sacred music is the finest expression of faith, hope and love.

References

Bell D., Sprzeczności kulturowe kapitalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 1994.

Benedykt XVI, Bądźcie zwiastunami i świadkami nadziei (21.11. 2009), „L’Osservatore Romano” 31 (2010) nr 2, s. 31.

Benedykt XVI, Modlitwa kontemplacyjna doświadczeniem Boga i naszej słabości (13.06.2012), „Wiadomości KAI” 25 (2012), s. 19.

Benedykt XVI, O znaczeniu piękna jako drogi spotkania Boga (18.11.2009), „Wiadomości KAI” 48 (2009), s. 23–24.

Benedykt XVI, Sacramentum caritatis, Città del Vaticano 2007.

Benedykt XVI, Sekularyzacja jest trudną próbą dla Kościoła. Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Rady ds. Kultury (8.03.2008), „L’Osservatore Romano” 29 (2008) nr 4, s. 35–36.

Benedykt XVI, Świadkowie piękna wiary. Przesłanie do uczestników XVII sesji publicznej Akademii Papieskich (21.11. 2012), „L’Osservatore Romano” 34 (2013) nr 1, s. 31.

Boruta T., Dzieło sztuki kościelnej – między znakiem a symbolem, „Znak” 43 (1991) nr 12, s. 66–69.

Bramorski J., Pieśń nowa człowieka nowego, Gdańsk 2012.

Bramorski J., Muzyka sakralna jako epifania piękna w świetle myśli św. Jana Pawła II, w: Muzyka sakralna wobec współczesnych wyzwań kulturowych, red. J. Bramorski, Gdańsk 2014, s. 11–31.

Bramorski J., Muzyka wobec sacrum i profanum, w: Musica vocale. Sacrum i profanum w muzyce wokalnej – studium przypadku, red. R. Minkiewicz, Gdańsk 2014, s. 9–27.

Bramorski J., Sztuka sakralna wobec wyzwań sekularyzacji, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 9 (2014), s. 189–207.

Bratkowski T., Musica sacra w liturgii, „Studia Loviciensia” 13 (2010), s. 57–68.

Broniewski W., O kontemplacji (2), „Kwartalnik Artystyczny” 11 (2003) nr 4, s. 109–114.

Carbajo Núñez M., La gioia di evangelizzare. Potenzialità della via pulchritudinis e del linguaggio narrativo, „Antonianum” 89 (2014) nr 4, s. 571–609.

Casarella P., „A healthy shock”. Tradition and the epiphany of beauty, w: Tradition as the future of innovation, ed. E. Grimi, Newcastle upon Tyne 2015, s. 220–241.

Dobrzyniak M., Radzyński P., Sacrum profokowane – mysterion vs. Happening. Koegzystencja religii i kultury masowej, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1 (2012), s. 189–206.

Dziuba A. F., Sztuka – spotkanie świata ducha i materii, „Studia Loviciensia” 13 (2010), s. 107–115.

Ewangelia w świecie. Orędzie Synodu Biskupów do ludu Bożego, „L’Osservatore Romano” 33 (2012) nr 12, s. 32–33.

Forte B., La „via pulchritudinis” un „ponte” tra fede e culture, w: La via della bellezza. Cammino di evangelizzazione e dialogo, a cura di G. Mura, Città del Vaticano 2006, s. 65–69.

Franciszek, Evangelii gaudium, Città del Vaticano 2013.

Grygiel S., Na ścieżkach prawdy. Rozmawiając z Janem Pawłem II, Poznań 2013.

Herbert Z., Przesłanie Pana Cogito, „Nowa Polszczyzna” 5 (1998), s. 35.

Jan Paweł II, List do artystów, „L’Osservatore Romano” 20 (1999) nr 5–6, s. 4–11.

Jan Paweł II, Mosso dal vivo desiderio, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2, s. 15–21.

Jan Paweł II, Powołanie do życia Papieskiej Rady do Spraw Kultury. List do Kardynała Sekretarza Stanu, „L’Osservatore Romano” 3 (1982) nr 5, s. 26–27.

Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994.

Kiwała K., Muzyka i świętość. Rekonesans, „Ethos” 27 (2014) nr 1, s. 195–213.

Kołakowski L., Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1990.

Królikowski J., Nieme słowo. Teologia w sztuce, Tarnów 2008.

Kwasniewski P. A., John Paul II on Sacred Music, „Sacred Music” 133 (2006) nr 2, s. 4–22.

Lieggi M., Alfano C., Vangelo e bellezza: evangelizzare attraverso l’arte e la musica, „L’Odegitria” 86 (2010) nr 2, s. 255–263.

Mahrt W., Gregorian chant as a paradigm of sacred music, „Sacred Music” 133 (2006) nr 1, s. 5–14.

Mariański J., Sekularyzacja – desekularyzacja – nowa duchowość. Studium socjologiczne, Kraków 2013.

Osial W., Wizja współczesnej katechezy w nauczaniu papieża Franciszka, „Warszawskie Studia Teologiczne” 27 (2014) nr 1, s. 293–306.

Piquet J. A., L’orecchio pensante. Ascoltare il nome trinitario di Dio. Dal Gregoriano a W. A. Mozart e Ch. Gounod, w: La liturgia alla prova del sacro, a cura di P. Tomatis, Roma 2013, s. 245–276.

Pontificio Consiglio della Cultura, La via pulchritudinis, cammino privilegiato di evangelizzazione e di dialogo, Roma 2006.

Portoghesi P., Sztuka i nowa ewangelizacja, „L’Osservatore Romano” 33 (2012) nr 3, s. 46–48.

Pośpiech R., Edukacja i formacja liturgiczno­‑muzyczna, w: Musicam Sacram Promovere, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 47–64.

Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1999.

Ratzinger J., Teologia liturgii. Sakramentalne podstawy życia chrześcijańskiego, tłum. W. Szymona, Lublin 2012.

Sullivan J., The beauty of holiness. Sacred art and the New Evangelization, Washington 2012.

Szupieńko S., Piękno i sztuka – ewangelizacja i Kościół, „Anamnesis” 73 (2013) nr 6, s. 113–119.

Tarnowski K., Muzyka, filozofia, transcendencja, „Znak” 43 (1991) nr 12, s. 98–101.

Twardowski J., O artystach i poezji, w: Jan Paweł II do artystów. Artyści do Jana Pawła II, Lublin 2006, s. 702–712.

Waloszek J., Drogi i bezdroża muzyki kościelnej w Polsce po Soborze Watykańskim II, „Liturgia Sacra” 19 (2013) nr 2, s. 397–405.

Wiśniewski P., Duchowość chorału gregoriańskiego, „Liturgia Sacra” 19 (2013) nr 1, s. 103–118.

Wojtyła K., Ewangelia a sztuka, Kraków–Rzym 2011.

Zając A., Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop­‑kultury, w: Musicam Sacram Promovere, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 65–78.

Downloads

Published

2017-11-16

Issue

Section

Artykuły i rozprawy