Institution of the Church in the music space of Feliks Nowowiejski
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2257Keywords:
Feliks Nowowiejski, church, religious music, concert activitiesAbstract
The life and work of Feliks Nowowiejski, the leading religious music composer of the first half of the twentieth century in Poland, is inextricably linked to the Catholic Church. The religious atmosphere of the family home, the study of church institutions, the work of the organist, extensive contacts in the clergy, including the highest ecclesiastical hierarchies, are important determinants of the composer’s artistic activity. In the Second Republic of Poland Nowowiejski was constantly present in the life of the Church and the Polish Nation, for whom God and Homeland were united. The great composers‘ output, which grew out of religious traditions, brought him numerous awards and distinctions.
References
Ankudowicz‑Bieńkowska M., Twórczość Feliksa Nowowiejskiego w kulturze muzycznej międzywojennego Wilna, w: Kompozytorzy w kulturze XX‑wiecznej Warmii, red. K. D. Szatrawski, Barczewo 2009, s. 51–56.
Apostolskie błogosławieństwo, „Muzyka Kościelna” (1939) nr 3, s. 49.
Boehm J., Feliks Nowowiejski 1877–1946. Zarys biograficzny, Olsztyn 1977.
Boehm J., Feliks Nowowiejski. Artysta i wychowawca, Olsztyn 1977.
J. Boehm, Koncerty plebiscytowe Feliksa Nowowiejskiego w 1919 i 1920 roku, „Komunikaty Mazursko‑Warmińskie” (1969) nr 2, s. 131–157.
Borowik I., Dyczewska A., Litak E., Razem i osobno. Religia a dobrostan w warunkach zróżnicowania etniczno‑wyznaniowego na przykładzie Przemyśla, Kraków 2010.
Dulisz I., Feliks Nowowiejski o Szkole Muzyki Kościelnej w Ratyzbonie, „Studia Warmińskie” 51 (2014), s. 297–308.
Gawiejnowicz W., Nowe spojrzenie na genezę i chronologię utworów organowych Feliksa Nowowiejskiego, w: W kręgu romantyzmu. Organy i muzyka organowa, XV, red. D. Szlagowska, Gdańsk 2014, s. 93–113.
Gembalski J., Związki Feliksa Nowowiejskiego z Górnym Śląskiem, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej, Wrocław 1992, s. 189–210 (Zeszyty Naukowe – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, 59).
Jachimecki Z., Muzyka w Krakowie, „Przegląd Polski” 174 (1909) październik–grudzień, s. 402.
Jasiński J., Między Prusami a Polską, Olsztyn 2003.
Kronika, „Młoda Muzyka” (1909) nr 18, s. 13.
Kronika muzyczna, „Muzyka Kościelna” (1931) nr 6, s. 76–77.
Kronika muzyczna, „Muzyka Kościelna” (1934) nr 3–4, s. 55.
Kronika muzyczna. Święto morza – recital organowy Feliksa Nowowiejskiego, „Muzyka Kościelna” (1932) nr 9–10, s. 140–141.
„Nowa Reforma” (1910) nr 308, s. 1.
Nowowiejscy F.M. i K., Dookoła kompozytora. Wspomnienia o Ojcu, Poznań 1968.
Nowowiejski F., Improwizacja, „Hosanna” (1927) nr 5, s. 70.
Nowowiejski F., Moje najgłębsze wzruszenie muzyczne, „Muzyka” (1936) nr 7/12, s. 91.
Nowowiejski F., Motet eucharystyczny, „Muzyka Kościelna” (1930) nr 6, s. 102.
Nowowiejski F., O znaczeniu Ratyzbony dla ruchu kościelno‑muzycznego, „Muzyka Kościelna” (1933) nr 9–10, s. 126–130.
Nowowiejski F., O znaczeniu Ratyzbony dla ruchu kościelno‑muzycznego, cz. 2, „Muzyka Kościelna” (1933) nr 11–12, s. 158–163.
Nowowiejski F., O znaczeniu Ratyzbony dla ruchu kościelno‑muzycznego, cz. 3, „Muzyka Kościelna” (1934) nr 1–2, s. 15–19.
Nowowiejski F., O znaczeniu Ratyzbony dla ruchu kościelno‑muzycznego. Dokończenie, „Muzyka Kościelna” (1934) nr 3–4, s. 39–43.
Nowowiejski F. M., Protektor muzyki. Wspomnienie o Zmarłym Prymasie Polski, „Acta Hlondiana”, t. 6, cz. 2, Ośrodek Postulatorski Towarzystwa Chrystusowego w Poznaniu, s. 114–117.
Obłąk J., Feliks Nowowiejski jako organista w Olsztynie, „Komunikaty Mazursko‑Warmińskie” (1961) nr 2, s. 182–189.
Obłąk J., Szkoła muzyczna w Świętej Lipce, „Komunikaty Mazursko‑Warmińskie” (1960) nr 3, s. 360.
Ojciec‑Anioł. Wspomnienie o Feliksie Nowowiejskim, red. M. Durnowska, Poznań 2002.
Otap M., Szkoła Muzyczna w Świętej Lipce 1772–1909 (studium muzykologiczne), Lublin 1981, mps.
Poznań Śląskowi, „Śpiewak Śląski” (1921) nr 6, s. 47.
Szambelan Feliks Nowowiejski laureatem państwowej nagrody muzycznej, „Muzyka Kościelna” (1935) nr 3–4, s. 62–63.
Szorc A., Dzieje diecezji warmińskiej (1243–1991), Olsztyn 1991.
Trzeci Ogólnopolski Kongres Muzyki Kościelnej, „Muzyka Kościelna” (1934) nr 1–2, s. 14–15.
Wiadomości bieżące, „Muzyka Kościelna” (1929) nr 7/8, s. 116.
Wyrwa I., Problematyka wykonawcza utworów organowych Feliksa Nowowiejskiego w świetle poglądów estetycznych kompozytora, Lublin 2011.
Strony internetowe
www.cyryl.poznan.pl
http://papiez.wiara.pl/doc/379844.homilia‑wygloszona‑w‑czasie‑mszy‑sw‑w‑olsztynie/10
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author declares that he/she owns the copyrights to the work and that they are not limited in the scope covered by this declaration, and that the work is an original work and does not violate the copyrights of others.
The author permits the Pontifical University of John Paul II in Cracow to use the work free of charge, non-exclusively and indefinitely, that is:
- to record and reproduce: produce copies of the work by printing, reprography, magnetic recording and recording with the digital technique;
- to circulate the original or copies on which the work has been recorded (to introduce into circulation, lend or hire of the original or copies, public exhibition, display as well as make the work available to the public in such a manner that everyone can have access to it in a place and at a time of their choice);
- to include the paper in a collective work;
- to grant the Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Poland sublicense by Pontifical University of John Paul II in Cracow
The Pontifical University of John Paul II in Cracow makes the work available on the University's Periodicals Platform owned by the University under the Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska licence. This entitles all interested parties to use the work under the following conditions:
- the author and title of the work will be presented,
- the place of publication (the title of the magazine and the URL of the original work published)will be indicated,
- the work will be distributed in a non-commercial manner,
- no derivative works will be created.