Adiastematic manuscripts as an expression of musical performance’s tradition

Authors

  • Susi Ferfoglia Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.3492

Keywords:

adiastematic and diastematic manuscripts, Gregorian semiology, sonic exegesis, neum, liturgy, Sanktgallen notation and Laon or Metzen notation, Einsiedeln 121, Laon 239, musical performance

Abstract

The article aims to depict how studying adiastematic manuscripts can lead us not
only to the most faithful interpretation of Gregorian music, but also to the most relevant
thing, which is understanding the spiritual and theological content of plainsong.
Gregorian chant is a true sonic exegesis, and semiology is the science that – through the
question of why this and not another sign was used over a specific neum – opens the way
to regaining some performance practice that is not a copy of the past but becomes a liturgical
reality today. In this paper two chants from the Midnight Mass form at Christmas
were subjected to a comparative analysis: Introitus: Dominus dixit and Communio: In
splendoribus sanctorum. The analysis is based on two sources, widely accepted in semiological
studies, namely the Einsiedeln 121 manuscript containing the Sanctgallen notation,
and the Laon manuscript 239, which gives us the Laon or Metzen notation. On this
basis, the idea of the Gregorian composer’s behaviour and the way it influences musical
performance were described.

Author Biography

  • Susi Ferfoglia, Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie
    s. Susi Ferfoglia – nauczyciel akademicki (prof. UPJPII), organistka, gregorianistka, kierownik artystyczny żeńskiego zespołu wokalnego Flores Rosarum. W swojej pracy zajmuje się śpiewem gregoriańskim, łącząc pracę badawczą z wykonawstwem w optyce semiologicznej. Szczególnie miejsce w jej poszukiwaniach artystyczno-badawczych zajmują muzyka św. Hildegardy z Bingen oraz śpiewy zawarte w polskich średniowiecznych rękopisach liturgiczno-muzycznych.

References

Agustoni L., Göschl J. B., Introduzione all’interpretazione del canto gregoriano, Roma

Benedykt XVI, Katecheza podczas audiencji ogólnej w Watykanie, 16 listopada 2011,

www.ekai.pl/dokumenty/katecheza-benedykta-xvi-podczas-audiencji-ogolnej-wwatykanie-

-listopada-2011-r/ (20.10.2018).

Cardine E., Granice semiologii w śpiewie gregoriańskim, „Studia Gregoriańskie” 6 (2013),

s. 9–23.

Cardine E., Primo anno di canto gregoriano, Solesmes 2015.

Gajard J., Le plus belles mélodies grégoriennes, Solesmes 1985.

Göschl J. B., Jedność w wielości: podstawy interpretacji śpiewu gregoriańskiego, tłum.

M. Białkowski, „Studia Gregoriańskie” 6 (2011), s. 73–99.

Joppich G., Die rhetorische Komponente in der Notation des Codex 121 von Einsiedeln,

w: Codex 121 Einsiedeln. Kommentar zum Faksimile, Weinheim 1991, s. 119–188

(Acta Humaniora).

Hucbald z Saint-Amand, De harmonica, ed. A. Traub, „Beiträge zur Gregorianik” 7 (1989), s. 3–99.

Nadolski B., Liturgika, t. 2. Liturgia i czas, Poznań 2013.

Praßl F. K., Scriptor interpres. Sui notatori e la loro individualità, „Studi Gregoriani” 22 (2006), s. 41–64.

Rękopis Einsiedeln 121, www.ecodices.unifr.ch/en/list/one/sbe/012 (6.12.2018).

Rękopis Laon 239: www.manuscrit.ville-laon.fr/_app/ms/OEB/Ms239/index.html (6.12.2018).

Świerzawski W., Liturgia uobecnia i odsłania misterium Chrystusa i Kościoła, w: Mysterium Christi 1. Fundamentalne rzeczywistości Liturgii, Zawichost–Kraków–Sandomierz 2012.

Turco A., Il neuma e il modo. Le incidenze verbo-modali sulla notazione neumatica, Città del Vaticano 2018.

Downloads

Published

2019-12-31

Issue

Section

Artykuły i rozprawy

Similar Articles

1-10 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.