Melodic transformations in the notation of the manuscript No. 44 of the Archives of the Cracow Cathedral Chapter on the example of the introit Introduxit vos
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.3497Keywords:
introit, Introduxit vos, melodic transformations, gradual, Olbracht, analysisAbstract
The article discusses the melodic transformations of the introit of Introduxit vos originating
from the Krakow gradual of Jan Olbracht (1499–1506). For this purpose, a comparison
was made between the work recorded in the line notation and the records of
adiastematic notations (Sanktgallen and Metzene) and diastematic notation (Aquitaine
notation). When analyzing the Krakow version of the introit, were also taken into account
the historical-liturgical background, the text context with its literary structure, the
melodic-rhythmic and melodic-verbal layers. The melodic identity of the introit and its
modifications have been described in both cases.
The article uses source materials (4) and other bibliographic items.
References
Źródła rękopiśmienne
Ein – Biblioteka Kapitularna w Einsiedeln, rkps nr 121, 960–970 rok, graduał, w: Paléographie Musicale I/4, codex 121 Einsiedeln. Kommentar zum faximile, Weinheim 1991, notacja sanktgalleńska adiastematyczna.
Glc – Francuska Biblioteka Narodowa w Paryżu, rkps 776, XI wiek, graduał, Codices Gregoriani III, notacja akwitańska.
Krk – Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej w Krakowie, rkps nr 44, 1499–1506 rok, graduał, niepublikowany, notacja liniowa.
Lan – Biblioteka Miejska w Laon, rkps nr 239, 930–960 rok, graduał, Paléographie Musicale I/10, notacja metzeńska adiastematyczna.
Źródła drukowane
GrN – Graduale Novum, editio magis critica iuxta SC 117, t. 1, De Dominicis et Festis, Città del Vaticano 2011.
GrR – Graduale Romanum, Paris–Tornaci–Romae–Neo Eboraci 1961.
Mszał rzymski, Poznań 1963.
Mszał rzymski dla diecezji polskich, wyd. 1, Poznań 1986.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, wyd. 3 poprawione, Poznań–Warszawa 1980.
Opracowania
Białkowski M., Semiologia gregoriańska narzędziem rozumienia i interpretowania śpiewu gregoriańskiego. W 25. rocznicę śmierci Eugène’a Cardine’a, w: Muzyka sakralna w wymiarze kulturowo-edukacyjnym. Inspiracje i wyzwania, red. J. Bramorski, Gdańsk 2013.
Cardine E., Semiologia gregoriańska, tłum. M. Kaziński, Kraków 2008.
Göschl J. B., 100 lat „Graduale Romanum”, Studia Gregoriańskie”, R. II (2009), s. 11–43.
Pikulik J., Śpiew i muzyka w historii liturgii, „Ateneum Kapłańskie” 437 (1980).
Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana. Wiara w Chrystusa a liturgia dzisiaj, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1999.
Szczepankiewicz M., Cantate Domino. Szkice o kulturze muzycznej kościoła, Szczecin 2005.
Strony internetowe
www.de.wikipedia.org/wiki/Codex_Einsidlensis_121 (dostęp: 15.09.2018).
www.pl.wikipedia.org/wiki/Gradua%C5%82_Jana_Olbrachta (dostęp: 15.09.2018).
www.fr.wikipedia.org/wiki/Manuscrit_Laon_239 (dostęp: 15.09.2018).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).