Melodic transformations in the notation of the manuscript No. 44 of the Archives of the Cracow Cathedral Chapter on the example of the introit Introduxit vos

Authors

  • Tomasz Głuchowski Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.3497

Keywords:

introit, Introduxit vos, melodic transformations, gradual, Olbracht, analysis

Abstract

The article discusses the melodic transformations of the introit of Introduxit vos originating
from the Krakow gradual of Jan Olbracht (1499–1506). For this purpose, a comparison
was made between the work recorded in the line notation and the records of
adiastematic notations (Sanktgallen and Metzene) and diastematic notation (Aquitaine
notation). When analyzing the Krakow version of the introit, were also taken into account
the historical-liturgical background, the text context with its literary structure, the
melodic-rhythmic and melodic-verbal layers. The melodic identity of the introit and its
modifications have been described in both cases.
The article uses source materials (4) and other bibliographic items.

References

Źródła rękopiśmienne

Ein – Biblioteka Kapitularna w Einsiedeln, rkps nr 121, 960–970 rok, graduał, w: Paléographie Musicale I/4, codex 121 Einsiedeln. Kommentar zum faximile, Weinheim 1991, notacja sanktgalleńska adiastematyczna.

Glc – Francuska Biblioteka Narodowa w Paryżu, rkps 776, XI wiek, graduał, Codices Gregoriani III, notacja akwitańska.

Krk – Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej w Krakowie, rkps nr 44, 1499–1506 rok, graduał, niepublikowany, notacja liniowa.

Lan – Biblioteka Miejska w Laon, rkps nr 239, 930–960 rok, graduał, Paléographie Musicale I/10, notacja metzeńska adiastematyczna.

Źródła drukowane

GrN – Graduale Novum, editio magis critica iuxta SC 117, t. 1, De Dominicis et Festis, Città del Vaticano 2011.

GrR – Graduale Romanum, Paris–Tornaci–Romae–Neo Eboraci 1961.

Mszał rzymski, Poznań 1963.

Mszał rzymski dla diecezji polskich, wyd. 1, Poznań 1986.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, wyd. 3 poprawione, Poznań–Warszawa 1980.

Opracowania

Białkowski M., Semiologia gregoriańska narzędziem rozumienia i interpretowania śpiewu gregoriańskiego. W 25. rocznicę śmierci Eugène’a Cardine’a, w: Muzyka sakralna w wymiarze kulturowo-edukacyjnym. Inspiracje i wyzwania, red. J. Bramorski, Gdańsk 2013.

Cardine E., Semiologia gregoriańska, tłum. M. Kaziński, Kraków 2008.

Göschl J. B., 100 lat „Graduale Romanum”, Studia Gregoriańskie”, R. II (2009), s. 11–43.

Pikulik J., Śpiew i muzyka w historii liturgii, „Ateneum Kapłańskie” 437 (1980).

Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana. Wiara w Chrystusa a liturgia dzisiaj, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1999.

Szczepankiewicz M., Cantate Domino. Szkice o kulturze muzycznej kościoła, Szczecin 2005.

Strony internetowe

www.de.wikipedia.org/wiki/Codex_Einsidlensis_121 (dostęp: 15.09.2018).

www.pl.wikipedia.org/wiki/Gradua%C5%82_Jana_Olbrachta (dostęp: 15.09.2018).

www.fr.wikipedia.org/wiki/Manuscrit_Laon_239 (dostęp: 15.09.2018).

Downloads

Published

2019-12-31

Issue

Section

Florilegium chorale

Similar Articles

1-10 of 29

You may also start an advanced similarity search for this article.