Dimensions of Time, Sound and Silence. Krzysztof Penderecki and the Holy

Authors

  • Krzysztof Cyran Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.4114

Keywords:

dimensions of time and silence, 20th cent music, metaphysical space, new music, penderecki credo, penderecki st luke passion, religious music, sacrum profanum, spiritual dimension human being

Abstract

The article discusses certain aspects of a spiritual dimension in the music of Krzysztof Penderecki, seen from a perspective by himself, inspired by his crucial statements about his own art. “Restoring of the metaphysical space, crushed by the 20th century disasters” requires rethinking the principles of our culture as well as seeking new artistic means of expression. The author, referring to six decades of Polish Requiem creator’s career, focuses on a few key ideas such as: number and parameter, time and space, metaphysics of sound, ethos of a work of art and holiness present in the music itself. This interpretation aims to throw light on less exposed features of Penderecki’s music. However, in the author’s opinion, these features form its constant and important component through all periods of his artistic biography.

Author Biography

  • Krzysztof Cyran, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

    Krzysztof Cyran – dr, wykładowca Akademii Muzycznej. Doktorat z teorii muzyki uzyskał na podstawie pracy poświęconej współczesnej polskiej muzyce religijnej (promotor – prof. dr hab. Teresa Malecka); członek Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej oraz Związku Kompozytorów Polskich. Zainteresowania badawcze: współczesna muzyka polska, muzyka religijna Zachodu, folklor polski. Uczestnik międzynarodowych konferencji muzykologicznych, opublikował kilkadziesiąt artykułów naukowych oraz publicystycznych. Przeprowadzał wywiady m.in. z Henrykiem Mikołajem Góreckim oraz Pawłem Mykietynem.

References

Bramorski J., Teologiczno-estetyczne wyznaczniki sakralności dzieła muzycznego, „Pro Musica Sacra” (2013) nr 11, s. 11–22.

Bramorski J., Pieśń nowa człowieka nowego. Teologiczno-moralne aspekty muzyki w świetle myśli Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Gdańsk 2012.

Chłopicka R., Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum, Kraków 2000.

Cyran K., „Kanon i postmodernizm” w twórczości religijnej kompozytorów polskich przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2015 (niepublikowana praca doktorska pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej).

Cyran K., Wielka synteza – od dogmatu do dramatu. O Credo Krzysztofa Pendereckiego, „Teoria Muzyki. Studia, Interpretacje, Dokumentacje” 8 (2019) nr 14, s. 93–110.

Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej w muzyce końca XX wieku, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 2004.

Eliade M, Sacrum i profanum. O istocie religijności, tłum. R. Reszke, Warszawa 1999.

Górecki H.M., Wystąpienie doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie, 12.05.2008 (faksimile rękopisu), „Teoria Muzyki. Studia, Interpretacje, Dokumentacje” (2013) nr 3, s. 104–110.

Krzysztof Penderecki – muzyka ery intertekstualnej. Studia i interpretacje, red. M. Tomaszewski, E. Siemdaj, Kraków 2005.

Krzysztof Penderecki’s music in the context of the 20th-century theatre: studies, essays and materials, ed. T. Malecka, Kraków 1999.

Penderecki K., Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Warszawa 1997.

Penderecki K., Rozmowy lusławickie, t. 1, rozmawiał M. Tomaszewski, Olszanica 2005.

Piotrowska M., Kanon i postmodernizm, „Muzyka” 42 (1997) nr 1, s. 5–30.

Pociej B., Sacrum w polskiej muzyce współczesnej, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat 70., red. L. Polony, Kraków 1986.

Robinson R., Studies in Penderecki, vol. 2, Princeton–New Jersey 2003.

Sacrum i sztuka, Materiały z konferencji KUL Kościół a sztuka współczesna, red. N. Cieślińska, Kraków 1986.

Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.

Tomaszewski M., Penderecki. Bunt i wyzwolenie, t. 1: Rozpętanie żywiołów, Kraków 2008 (Kompozytorzy Polscy XX Wieku).

Tomaszewski M., Penderecki. Bunt i wyzwolenie, t. 2: Odzyskiwanie raju, Kraków 2009 (Kompozytorzy Polscy XX Wieku).

Tomaszewski M., Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania, w: Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej, red. M. Szoka, R.D. Golianek, Łódź 2009.

Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.

Zieliński T.A., Podstawy harmoniki nowoczesnej, Kraków 2009.

Downloads

Published

2021-10-30

Issue

Section

Artykuły

Similar Articles

11-20 of 142

You may also start an advanced similarity search for this article.