Eternity as the Full Life and Actual Infinity in the Context of the Experience of Time in Boethius and Thomas of Aquinas
DOI:
https://doi.org/10.15633/sts.2914Keywords:
eternity, time, Boethius, Thomas Aquinas, infinityAbstract
The article describes the concept of eternity in the context of the sense of the passage of time in terms of two medieval thinkers: Boethius and Thomas Aquinas. The aim of the article is to show eternity as the fullness of life of the absolute being and the current infinity, that is, the eternally existing present. Based on the thoughts of philosophers, it was emphasized that eternity is the all-encompassing awareness of everything that exists and the possession of everything at once. Eternity is the perfection of life in which there is no passing or experiencing a sequence of time. Both authors recognized eternity as the fullness of the nature of absolute being, which is unchanging. It was also emphasized that becoming aware of the existence of eternity takes place on the basis of experiencing temporality. Conditioned and mutable beings perceive time in a linear way, which is related to their fragmentary cognition of reality. The absolute awareness of everything, on the other hand, does not perceive temporality as the passing of moments, but embraces them all at once in one instantaneous, timeless act of cognition. In our perception of reality, time flows in one direction, which is due to the fact that we come to know fragments of reality in a certain order, which create a cause and effect sequence. However, in the consciousness of the Creator, all causes and effects are immediately existing from always at once and everything is eternally present. The absolute being as eternity always has always created with one creative act, hence it can be assumed that the world as a whole of creation also exists eternally.
References
Źródła drukowane
Arystoteles, Metafizyka, oprac. M. Krąpiec, A. Maryniarczyk, tłum. T. Żeleźnik, Lublin 1996
Augustyn św., O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum. i oprac. W. Kornatowski, Warszawa 1977.
Boecjusz, Traktaty teologiczne, tłum. R. Bielak, A. Kijewska, Kęty 2007.
Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia, tłum. W. Olszewski, oprac. L. Joachimowicz, Warszawa 1962.
Boethius, The Theological Tractates: The Consolation on Philosophy, ed. by H.F. Stewart, transl. H.F. Stewart, E.K. Rand, Cambridge–London 1962.
Boetius, De consolatione Philosophiae libri quinque, Patrologia Latina 63, accurante J. P. Migne, Paris 1847.
Jan Damasceński, Wykład wiar prawdziwej, Warszawa 1969.
Sancti Aurelii Augustini, De civitate Dei, Patrologia Latina 41, accurante J. P. Migne, Paris 1864.
Summa theologiae cum Supplemento et commentariis Caietani, w: Sancti Thomae de Aquino Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita, vol. 4–12, Roma 1888–1906.
Tomasz z Akwinu In libros Aristotelis De caelo et mundo expositio, w: Sancti Thomae de Aquino Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita, t. III, Roma 1886.
Tomasz z Akwinu, De aeternitate mundi, w: Sancti Thomae de Aquino Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita, vol. 43, Roma 1976, s. 49-89.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 1, opr. P. Bełch, Londyn 1975.
Tomasz z Akwinu, O wieczności świata. De aeternitate mundi, w: św. Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. i oprac. J. Salij, Warszawa 2002.
Tomasz z Akwinu, O wieczności świata. Teksty i studia, opr. A. Pokulniewicz, Warszawa 2003.
Opracowania
A Concordance of Boethius: The Five Theological Tractates and the Consolation of Philosophy, comp. by L. Cooper, Cambridge 1928.
Baumgartner H.M., Rozum skończony. Ku rozumieniu filozofii przez siebie samą, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa 1996.
Boehner P., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej. Od Justyna do Mikołaja Kuzańczyka, tłum. S. Stomma, Warszawa 1962.
Borgosz J., Tomasz z Akwinu, Warszawa 1962.
Brown P., St. Thomas’ Doctrine of Necessary Being, w: Aquinas: A Collection of Critical Essays, ed. by A. Kenny A., London 1970.
Chenu M.D., Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tłum. H. Rosnerowa, Kęty 2001.
Chesterton G.K., Święty Tomasz z Akwinu, tłum. A. Chojecki, Warszawa 1999.
Copleston F., Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, tłum. S. Zalewski, Warszawa 2000.
Craig W.L., Time and Eternity. Exploring God’s Relationship to Time, Wheaton 2001.
DeWeese G.J., God and the Nature of Time, London–New York 2004.
Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tłum. J. Rybałt, Warszawa 1960.
Gołosz J., Presentism and the Notion of Existence, „Axiomathes” (2018), no. 28 (4), s. 395–417.
Gołosz J., Upływ czasu i ontologia, Kraków 2011.
Grzybek H., Węgrzynowicz L., Subiektywne doświadczanie czasu i jego wpływ na kształtowanie przeżyć, „Gestalt” (1998), nr 2 (32), s. 31–35.
Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999.
Jaworski M., Arystotelesowska i tomistyczna teoria przyczyny sprawczej na tle pojęcia bytu, Lublin 1958.
Kenny A., Tomasz z Akwinu, tłum. R. Piotrowski, Warszawa 1999.
Leftow B., Time and Eternity, Ithaca 1991.
Padgett A.G., God, Time and the Nature of Time, Eugene 2000.
Pieper J., Tomasz z Akwinu, tłum. Z. Włodkowa, Warszawa 1966.
Pokulniewicz A., Problem wieczności świata w filozofii starożytnej i średniowiecznej na tle poglądów św. Tomasza z Akwinu w świetle ujęć M. Gierensa, É. Gilsona i J. Gredta, „Edukacja Filozoficzna” 32 (2001), s. 309–320.
Pokulniewicz A., Problem wieczności świata w traktacie „De aeternitate mundi” św. Tomasza z Akwinu, „Edukacja Filozoficzna” 24 (1997), s. 351–358.
Safranski R., Czas. Co czyni z nami i co my czynimy z niego, tłum. B. Baran, Warszawa 2017.
Salamucha J., Czas, przestrzeń i wieczność, w: J. Salamucha, Wiedza i wiara. Wybrane pisma filozoficzne, red. J.J. Jadacki, K. Świętorzecka, Lublin 1997, s. 83–88.
Swieżawski S., Boethius ostatni Rzymianin, Lwów 1935.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa 2000.
Tomasz z Akwinu św., Suma teologiczna w skrócie, opr. F. Bednarski, t. 1–2, Kraków 1997.
Weisheipl J., Tomasz z Akwinu. Życie, myśl i dzieło, tłum. C. Wesołowski, Poznań 1985.
Yates J., The Timelessness of God, Lanham 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).