Krytyka nowożytnej postaci chrześcijaństwa zachodniego z perspektywy tradycjonalizmu integralnego

Autor

  • Bogumił Chmiel Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.1641

Słowa kluczowe:

tradycjonalizm integralny, filozofia wieczysta, krytyka nowoczesności, antropocentryzm

Abstrakt

Przedmiotem niniejszej pracy jest krytyka nowożytnych form chrześcijaństwa zachodniego sformułowana przez głównych przedstawicieli tradycjonalizmu integralnego. Celem pracy jest wskazanie najważniejszych zarzutów ze szczególnym uwzględnieniem ich metodologicznego tła. Za podstawową przyczynę degeneracji nowożytnej kultury i religii uznano renesansowy humanizm tożsamy z antropocentryzmem i indywidualizmem. Skutkiem takiej zmiany perspektywy był upadek tradycyjnej metafizyki pojmującej człowieka w kontekście hierarchicznie uporządkowanego świata, będącego przejawem boskiego ładu, którego człowiek był częścią. W kontekście religijnym efektem przeniesienia akcentów z wszechświata na człowieka jest sentymentalizm, moralizm i synkretyzm religijny, które swój najpełniejszy wyraz znalazły w protestantyzmie.

Biogram autora

  • Bogumił Chmiel - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    Bogumił Chmiel, absolwent teologii na Katolickim Uniwersytecie Jana Pawła II i filozofii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej. Doktorant na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą dziejów filozofii wieczystej.

Bibliografia

Coomaraswamy A. K., Who is „Satan” and where is „Hell”, [w:] The essential Ananda K. Coomaraswamy, ed. R. P. Coomaraswamy, Bloomington 2004, s. 23–34.

Coomaraswamy, 2: Selected papers. Metaphysic, ed. R. Lipsey, Princeton 1977.

Coomaraswamy R. P., Ancient beliefs or modern superstitions: the search for authenticity, [w:] The betrayal of tradition. Essays on the spiritual crisis of modernity, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2005, s. 55–73.

Eliade M., Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974.

Na antypodach modernizmu. Pisma wybrane, red. M. Rostkowski, Biała Podlaska 2014.

Goodrick-Clark N., The western esoteric tradition. A historical introduction, Oxford 2008.

Guénon R., The crisis of the modern world, trans. M. Pallis, A. Osborne, R. C. Nicholson, Hillsdale 2001.

Guénon R., A material civilization, [w:] The betrayal of tradition. Essays on the spiritual crisis of modernity, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2005, s. 18–27.

Guénon R., Not fusion but mutual understanding, [w:] Crossing religious frontiers, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2010, s. 18–27 (Studies in Comparative Religion).

Guénon R., The great triad, trans. P. Kinsley, Cambridge 1991.

Jagadguru Sri Chandrasekharendra Saraswati Swamigal, On religion, [w:] Crossing religious frontiers, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2010, s. 28–33 (Studies in Comparative Religion).

Mikołaj z Kuzy, On peaceful unity of faith (De pace fidei), [w:] J. Hopkins, Nicolas of Cusa’s De pace fidei and Cribatio Alkorani: translation and analysis, Minneapolis 2004, s. 633–676.

Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, [w:] Wybrane teksy z historii filozofii. Filozofia włoskiego odrodzenia, przeł. A. Nowicki, Warszawa 1967, s. 137–147.

Schuon F., Religio perennis, [w:] Crossing religious frontiers, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2010, s. 13–17 (Studies in Comparative Religion).

Schuon F., No activity without truth, [w:] The betrayal of tradition. Essays on the spiritual crisis of modernity, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2005, s. 3–14.

Schuon F., The transcendent unity of religions, Wheaton 2005.

The essential René Guénon. Metaphysic, tradition and the crisis of modernity, ed. J. Herlihy, Bloomington 2009.

Pobrania

Opublikowane

2016-03-31

Numer

Dział

Artykuły