Krytyka nowożytnej postaci chrześcijaństwa zachodniego z perspektywy tradycjonalizmu integralnego
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1641Słowa kluczowe:
tradycjonalizm integralny, filozofia wieczysta, krytyka nowoczesności, antropocentryzmAbstrakt
Przedmiotem niniejszej pracy jest krytyka nowożytnych form chrześcijaństwa zachodniego sformułowana przez głównych przedstawicieli tradycjonalizmu integralnego. Celem pracy jest wskazanie najważniejszych zarzutów ze szczególnym uwzględnieniem ich metodologicznego tła. Za podstawową przyczynę degeneracji nowożytnej kultury i religii uznano renesansowy humanizm tożsamy z antropocentryzmem i indywidualizmem. Skutkiem takiej zmiany perspektywy był upadek tradycyjnej metafizyki pojmującej człowieka w kontekście hierarchicznie uporządkowanego świata, będącego przejawem boskiego ładu, którego człowiek był częścią. W kontekście religijnym efektem przeniesienia akcentów z wszechświata na człowieka jest sentymentalizm, moralizm i synkretyzm religijny, które swój najpełniejszy wyraz znalazły w protestantyzmie.Bibliografia
Coomaraswamy A. K., Who is „Satan” and where is „Hell”, [w:] The essential Ananda K. Coomaraswamy, ed. R. P. Coomaraswamy, Bloomington 2004, s. 23–34.
Coomaraswamy, 2: Selected papers. Metaphysic, ed. R. Lipsey, Princeton 1977.
Coomaraswamy R. P., Ancient beliefs or modern superstitions: the search for authenticity, [w:] The betrayal of tradition. Essays on the spiritual crisis of modernity, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2005, s. 55–73.
Eliade M., Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974.
Na antypodach modernizmu. Pisma wybrane, red. M. Rostkowski, Biała Podlaska 2014.
Goodrick-Clark N., The western esoteric tradition. A historical introduction, Oxford 2008.
Guénon R., The crisis of the modern world, trans. M. Pallis, A. Osborne, R. C. Nicholson, Hillsdale 2001.
Guénon R., A material civilization, [w:] The betrayal of tradition. Essays on the spiritual crisis of modernity, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2005, s. 18–27.
Guénon R., Not fusion but mutual understanding, [w:] Crossing religious frontiers, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2010, s. 18–27 (Studies in Comparative Religion).
Guénon R., The great triad, trans. P. Kinsley, Cambridge 1991.
Jagadguru Sri Chandrasekharendra Saraswati Swamigal, On religion, [w:] Crossing religious frontiers, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2010, s. 28–33 (Studies in Comparative Religion).
Mikołaj z Kuzy, On peaceful unity of faith (De pace fidei), [w:] J. Hopkins, Nicolas of Cusa’s De pace fidei and Cribatio Alkorani: translation and analysis, Minneapolis 2004, s. 633–676.
Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, [w:] Wybrane teksy z historii filozofii. Filozofia włoskiego odrodzenia, przeł. A. Nowicki, Warszawa 1967, s. 137–147.
Schuon F., Religio perennis, [w:] Crossing religious frontiers, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2010, s. 13–17 (Studies in Comparative Religion).
Schuon F., No activity without truth, [w:] The betrayal of tradition. Essays on the spiritual crisis of modernity, ed. H. Oldmeadow, Bloomington 2005, s. 3–14.
Schuon F., The transcendent unity of religions, Wheaton 2005.
The essential René Guénon. Metaphysic, tradition and the crisis of modernity, ed. J. Herlihy, Bloomington 2009.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Bogumił Chmiel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).