Towards the theology of science – on the canvas of the thought of Fr. M. Heller
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1711Keywords:
Fr. Professor M. Heller, rationality of the world, the borders of the scientific method, science–theology relationship, the theology of scienceAbstract
This article takes the question of the relationship between science and theology, according to the thought of Fr. M. Heller, and it approaches to such a captivation of both disciplines, in which science becomes the subject of interest for theology. The point of outlet is the reflection on the phenomenon of the rationality of the world. The rationality which presents condition for the natural sciences demands for justification. The theological truth, which can be helpful is the faith in the existence of the Logos; the Divine Wisdom penetrating everything is not only the foundation of the structures of the physical world, but it defines also the existence of the world of the values and the sense. Since God presents the philosophical a priori for each science, the natural sciences can lead a dialogue with theology, or even – what Fr. M. Heller suggests – it is possible to create a program of the theology of science. The aim of this approach is the enrichment of the regard on science by taking into consideration these aspects, which are visible only at use of the theological method.References
Barbour I. G., Jak układają się stosunki między nauką a teologią?, [w:] Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, red. S. Wszołek, Tarnów 2000.
Crick F., Zdumiewająca hipoteza, tłum. B. Chacińska-Abrahamowicz i M. Abrahamowicz, Warszawa 1997.
Eddington A., The nature of the physical world, Cambridge 1928.
Einstein A., Fizyka a rzeczywistość, [w:] A. Einstein, Pisma filozoficzne, tłum. K. Napiórkowski, Warszawa 2001.
Hawking S., Krótka historia czasu, tłum. P. Amsterdamski, Warszawa 1990.
Heller M., A program for theology of science, [w:] M. Heller, Creative tension. Essays on science and religion, Philadelphia–London 2003.
Heller M., Czy fizyka jest nauką humanistyczną?, Tarnów 1998.
Heller M., Filozofia i wszechświat, Kraków 2006.
Heller M., Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów 1992.
Heller M., Program teologii nauki, [w:] M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów 1992.
Heller M., Teorie wszystkiego, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 14 (1992), s. 83–101.
Heller M., Usprawiedliwienie wszechświata, Kraków 1984.
Heller M., Wstęp do teologii nauki, [w:] Teologia nauki, red. J. Mączka, P. Urbańczyk, Kraków 2015.
Heller M., Życiński J., Dylematy ewolucji, Tarnów 1996.
Macek W. M., Teologia nauki według ks. Michała Hellera, Warszawa 2010.
Macek W. M., Teologia nauki, [w:] Oblicza racjonalności: wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brożek, J. Mączka, W. P. Grygiel, M. L. Hohol, Kraków 2011, s. 203–238.
Polak P., Teologia nauki w perspektywie metodologicznej, [w:] Teologia nauki, red. J. Mączka, P. Urbańczyk, Kraków 2015.
Polkinghorne J. C., Jeden świat, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008.
Rahner K., Człowiek dzisiejszy a religia, [w:] O możliwości wiary dzisiaj, tłum. A. Morawska, Kraków 1965.
Torrence T. F., Reality and scientific theology, Edinburgh 1985.
Wald G., Life and mind in the universe, [w:] Cosmos, bios, theos, ed. H. Margenau, R. A. Varghese, La Salle 1992.
Życiński J., W poszukiwaniu teologii nauki, [w:] Nauka – religia – dzieje. II Seminarium Interdyscyplinarne w Castel Gandolfo, 6–9 września 1982 roku, red. J. A. Janik, P. Lenartowicz, Kraków 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Tomasz Maziarka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).