Bishop – Pastor and Iudex (in Relation to Dynamic Challenges Posed by Pope Francis)

Authors

  • Tomasz Rozkrut Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.3261

Keywords:

bishop, spiritual well-bein, marriage, Pope Francis, process reform, family

Abstract

The institution of a diocese bishop that forms a relationship with an evangelic picture of a good shepherd is – by the power of God’s law – connected with fulfilment of obligations of a judge in relation to an entrusted part of the people of God. This was significantly and practically reminded by the Pope Francis’s process reform, in recent years. At the same time, this is a practical fulfilment of a conciliar ecclesiology by the Pope that explicitly indicates that in a particularistic Church every diocesan bishop is Pater, Magister and Iudex. At the same time, when looking at bishops exercising judicial power from a historical point of view, it must be remembered that from the very beginning of the Church existence individual bishops vigorously involved themselves in exercising judicial power. Due to this, there are numerous historical facts that allow to better understand practical decisions taken by Pope Francis; as a historical excursus of bishops personally holding the institution of a judge is well documented in the sources. Thus, the matrimonial process reform of 2015 must be perceived in a broader historical context. There is no doubt that Pope Francis – as a result of his reform – wishes harmed people to find peace in their consciences by the Church providing a just and merciful service and that through a new sacrament of marriage, that is taken in a valid manner, these people successively become missionaries giving evidence of the sanctity of marriage and beauty of Christian family. In this manner, the Church should continue to go forward undertaking the not easy challenges of the present reality, especially, having regard to a spiritual well-being of a human and in the final perspective – his salvation. At the same time, a dynamic and very practical position of Pope Francis requires a fast and specific response from individual diocesan bishops.

Author Biography

  • Tomasz Rozkrut, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Ks. prof. dr hab. Tomasz Rozkrut – profesor nauk prawnych, profesor zwyczajny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz dziekan Wydziału Prawa Kanonicznego UPJPII. Przedmiotem jego publikacji pozostają zagadnienia związane z organizacją Kościoła oraz kościelnym prawem procesowym; organizator cyklicznych sympozjów naukowych dotyczących kanonicznego materialnego prawa małżeńskiego oraz kościelnego prawa procesowego w Gródku nad Dunajcem.

References

Becciu G. A., Il Vescovo giudice nella riforma di Papa Francesco, „Quaderni dello Studio Rotale” 23 (2016), s. 91–97.

Bertone T., I miei Papi, Torino 2018.

Coccopalmerio F., Il capitolo ottavo della esortazione apostolica post sinodale „Amoris laetitia”, Libreria Editrice Vaticana 2017.

Congregazione per l’Educazione Cattolica (degli Istituti di Studi), Istruzione Gli studi di Diritto Canonico alla luce della riforma del processo matrimoniale [Kongregacja Edukacji Katolickiej (Instytucji Studiów Wyższych), Instrukcja Studia prawa kanonicznego w świetle reformy procesu małżeńskiego], Watykan 2018.

Errázuriz M. C. J., La problematica giuridico-canonica sul matrimonio e sulla famiglia nell’orizzonte della giustizia e della misericordia, „Ius Ecclesiae” 29 (2017) nr 3, s. 553–574.

Franciszek, Discorso ai partecipanti al corso promosso dal Tribunale della Rota Romana, http://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2017/november/documents/papa-francesco_20171125_corso-rotaromana.html (16.05.2018).

Franciszek, List apostolski motu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus, reformujący kanony Kodeksu prawa kanonicznego dotyczące spraw o orzeczenie nieważności małżeństwa. List apostolski motu proprio Mitis et misericors Iesus, reformujący kanony Kodeksu kanonów Kościołów wschodnich dotyczące spraw o orzeczenie nieważności małżeństwa (tekst łacińsko-polski), Tarnów 2015.

Góralski W., Proces małżeński skrócony przed biskupem, Płock 2017.

Grocholewski Z., Il Romano Pontefice come giudice supremo nella Chiesa, „Ius Ecclesiae” 7 (1995), s. 39–64.

Ioannes Paulus PP. II, Ad Romanae Rotae iudices, „Acta Apostolicae Sedis” 87 (1995), s. 1013–1019.

Kodeks prawa kanonicznego, przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Poznań 1984.

Komentarz do Instrukcji procesowej „Dignitas connubii”, red. T. Rozkrut, Sandomierz 2007.

Lettera circolare sullo stato e l’attività dei Tribunali, http://www.vatican.va/roman_curia/tribunals/apost_signat/documents/rc_trib_apsig_doc_20160730_inter-munera_it.html (16.05.2018).

Moneta P., La giustizia nella Chiesa, Bologna 1993.

Montini G. P., Il difensore del vincolo e l’obbligo dell’apello, „Periodica” 106 (2017), s. 301–339.

Oder S., Kościelny sąd apelacyjny na przykładzie Trybunału Apelacyjnego Wikariatu Rzymu, w: III. Ogólnopolskie Forum Sądowe: Proces małżeński w świetle Dignitas connubii – pierwsze doświadczenia. Materiały z ogólnopolskiego spotkania pracowników sądownictwa kościelnego w Gródku nad Dunajcem w dniach 11–12 czerwca 2007 roku, red. T. Rozkrut, Tarnów 2008, s. 13–30.

Ojciec Święty Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska Amoris laetitia o miłości w rodzinie, Kraków 2016.

Pawluk T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. 4, Olsztyn 1990.

Pinto P. V., Natura e finalità del M.p. Mitis Iudex, „Quaderni dello Studio Rotale” 23 (2016), s. 111–129.

Pius PP. XII, Ad Praelatos Auditores ceterosque Officiales et Administros Tribunalis Sacrae Romanae Rotae necnon eiusdem Tribunalis Advocatos et Procuratores, „Acta Apostolicae Sedis” 39 (1947), s. 495–498.

Romana coram Francisco P.P. Vescovo di Roma, Sentenza del 16 maggio 2017, prot. 18.067, w: Prassi e sfide dopo l’entrata in vigore del m.p. Mitis Iudex Dominus Iesus e del Rescriptum ex audientia del 7 dicembre 2015, Libreria Editrice Vaticana 2018, s. 141–149.

Rozkrut T., Sądownictwo kościelne do Dekretu Gracjana (syntetyczne spojrzenie historyczno-prawne), w: Memoriae Ecclesiae custos, red. J. Jurkiewicz, A. Żurek, Tarnów 2013, s. 27–34.

Rozkrut T., Sądownicza funkcja Kościoła, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 18 (1999) nr 2, s. 255–269.

Stawniak H., Kamiński R., Chrzest i małżeństwo – harmonizacja ustawodawstwa, Warszawa 2018.

Sztychmiler R., Sądownictwo kościelne w służbie praw człowieka, Olsztyn 2000.

Trybunał Apostolski Roty Rzymskiej, Subsydium aplikacyjne do Motu pr. Mitis Iudex Dominus Iesus, Watykan, styczeń 2016.

Wójcik A., Rola aktywności obrońcy węzła małżeńskiego w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa, w: I. Ogólnopolskie Forum Sądowe: Urzędy sądowe – władza i służba. Materiały z ogólnopolskiego spotkania pracowników sądownictwa kościelnego w Gródku nad Dunajcem w dniach 11–12 października 2004 roku, red. T. Rozkrut, Tarnów 2005, s. 89–99.

Downloads

Published

2019-03-31

Issue

Section

Artykuły

Similar Articles

11-20 of 78

You may also start an advanced similarity search for this article.