The school as a place of upbringing of the morally decent and noble man
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.39201Keywords:
school, education, man, teacher, morality, dignity, conscience, virtuesAbstract
In this reflection was presented for education about human morally decent and noble acted out primarily in the school environment. A good school is second only to the family, a very important place for education of a morally good person. The school is called to give every man a chance to shape their own personality, his intellectual life, but also moral and spiritual, which is a prerequisite for creative integration of the individual in the functioning of civil society. Therefore, any educational institution should be for everyone — teachers and students — an authentic community, the shape of the great family upbringing, in which each met with respect, regardless of their abilities and intellectual. The school, in addition to animating the development of intellectual, cultural, social and professional human resource should provide the appropriate values and moral principles and genuinely stimulate the harmonious development of the human person. In order to fulfill its educational function, there must be appropriate civil legislation, and creating a school environment everyone should have a proper understanding of freedom in education. Only this can ensure proper maturation of human full decent and noble, you do not fool no moral situationism.
References
Bajda J., Rodzina miejscem promocji godności osoby ludzkiej — w perspektywie przyszłości Europy, „Sprawy Rodziny” 77 (2007) nr 1, s. 46–59.
Belardinelli S., Cnota roztropności w życiu rodzinnym, tłum. P. Mikulska, „Ethos” 23 (2010) nr 4, s. 119–127.
Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate, 29.06.2009.
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est, 25.12.2005.
Benedykt XVI, Rodzina, szkoła, parafia — miejsca formacji chrześcijanina. Homilia podczas nieszporów, 10.09.2006, „Sprawy Rodziny” 77 (2007) nr 1, s. 10–13.
Benedykt XVI, Uczmy się przeżywać z Chrystusem cierpienia życia duszpasterskiego. „Lectio divina” dla duchowieństwa diecezji rzymskiej, 18.02.2010, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 31 (2010) nr 5, s. 24–28.
Benedykt XVI, Wychowanie młodzieży do sprawiedliwości i pokoju. Orędzie na 45 Światowy Dzień Pokoju 2012, 8.12.2011, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 33 (2012) nr 2, s. 4–8.
Bortkiewicz P., Roztropność, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 468–470.
Chudy W., Pedagogika godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin 2009.
Chudy W., Światło dla wszystkich, w: Jan Paweł II, Veritatis splendor. Tekst i komentarze, red. A. Szostek, Lublin 1995, s. 251–274.
Demmer K., Wprowadzenie do teologii moralnej, tłum. A. Baron, Kraków 1996.
Fiuta J., Istota męstwa chrześcijańskiego według nauki św. Tomasza z Akwinu, Lublin 1946.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, 24.11.2013.
Franciszek, Adhortacja apostolska Gaudete et exsultate, 19.03.2018.
Franciszek, Dlaczego mam kochać szkołę? Przemówienie podczas spotkania z uczniami i nauczycielami szkół włoskich, 10.05.2014, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 35 (2014) nr 6, s. 43–45.
Franciszek, Encyklika Laudato Si’, 24.05.2015.
Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska Christus vivit, 25.03.2019.
Franciszek, Troska o chrześcijańskie sumienie. Przemówienie do członków Trybunału Roty Rzymskiej, 29.01.2018, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 39 (2018) nr 3–4, s. 17–19.
Góralczyk P., Odkryć w sobie niepowtarzalną godność, „Roczniki Teologii Katolickiej” 8 (2009), s. 59–70.
Góralczyk P., Prawo moralne a sumienie w encyklice „Veritatis splendor”, „Studia Theologica Varsaviensia” 32 (1994) nr 1, s. 39–49.
Guardini R., Zjawisko sumienia, tłum. T. Gadacz, „Znak” 48 (1996) nr 7, s. 13–28.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici, 30.12.1988.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, 22.11.1981.
Jan Paweł II, Być człowiekiem sumienia, red. K. Gryz, Kraków 1998.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, 6.08.1993.
Jan Paweł II, List do młodych Parati semper, 31.03.1985.
Jan Paweł II, Wychowanie człowieka do wartości moralnych. Przemówienie do uczestników XIV Światowego Kongresu Szkół Katolickich, 5.03.1994, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 15 (1994) nr 5, s. 16–17.
Jan Paweł II, Wychowanie młodego pokolenia zadaniem wszystkich. Przemówienie do uczestników europejskiego sympozjum na temat „Wyzwania edukacji”, 3.07.2004, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 25 (2004) nr 11–12, s. 22–23.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Keenan J. F., Cnoty na co dzień, tłum. B. Żak, Kraków 2003.
Kempys M. J., Rola cnót moralnych w dążeniu ku pełni człowieczeństwa w świetle pism o. Jacka Woronieckiego, Kraków 2005.
Kieniewicz P., Sprawiedliwość, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 501–504.
Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna fundamentalna, tłum. W. Szymona, Kraków 2002.
Lorda J. L., Być chrześcijaninem, tłum. J. Lekan, Poznań 1997.
Machinek J., Godność osoby ludzkiej, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 217–220.
Marek Z., Wychowanie sumienia zadaniem pedagogów?, „Horyzonty Wychowania” 4 (2005), s. 89–108.
Merecki J., Sumienie a prawda i prawo moralne, w: Jan Paweł II, Veritatis splendor. Tekst i komentarze, red. A. Szostek, Lublin 1995, s. 207–219.
Merino E. C., de Haro R. G., Teologia moralna fundamentalna, tłum. A. Liduchowska, Kraków 2004.
Młyński J., W kręgu aksjologii abiturientów Tarnowa. Wartości osobowe społeczne i religijno-moralne w świadomości młodzieży. Studium socjologiczne, Tarnów 2008.
Mroczkowski I., Chrześcijańska koncepcja człowieka i jego działania, w: Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 1992, s. 277–291.
Mroczkowski I., Wyzwania przed ludźmi sumienia w Polsce, w: Człowiek. Sumienie. Wartości, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1997, s. 121–129.
Pokrywka M., Antropologiczne podstawy wychowania w rodzinie, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. W 25 rocznicę adhortacji apostolskiej „Familiaris consortio”. Przesłanie moralne Kościoła, red. K. Jeżyna, T. Zadykowicz, Lublin 2008, s. 13–27.
Pokrywka M., Nagórny J., Męstwo, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 314–317.
Pokrywka M., Wezwanie do formacji sumienia w świetle nauczania Jana Pawła II, „Roczniki Teologiczne” 48 (2001) z. 3, s. 61–65.
Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1999.
Salomon P., Umiarkowanie, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 556–557.
Sobór Watykański II, Deklaracja Gravissimum educationis, 28.10.1965.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Tomczak J., Formowanie dojrzałego sumienia, „Horyzonty Wiary” 9 (1998) nr 2, s. 25–41.
Wójcik J., W trosce o wychowanie sumienia, „Studia nad Rodziną” 13 (2009) nr 1–2, s. 149–155.
Wrońska K., Sumienie jako własność i wyróżnik osoby w jej procesie rozwoju, „Horyzonty Wychowania” 4 (2005), s. 205–225.
Zadykowicz T., Kim jest człowiek?, w: Wyznawać wiarę dzisiaj. Katecheza dorosłych na podstawie „Katechizmu Kościoła Katolickiego”, red. S. Łabendowicz, Sandomierz 1999, s. 453–460.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).