Patristic Entrepreneur. The Concept of Entrepreneurial Activity in the Light of the Writings of the Selected Early Christian Writers

Authors

  • Łukasz Niepsuj Pontificia Università Della Santa Croce, Roma

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.3251

Keywords:

Patristic entrepreneur, merchant, entrepreneurship, economy, economic activity

Abstract

In the richness and diversity of patristic thought we find many references to economic life and entrepreneurial activity. In the early Christian authors, even though this problem did not take the cohesive form of the economics or theological treaties, was familiar with them.
In their writings, these authors present a vast reference to economic problems and economic policy of the society of their day. The Church authors point out to some elements of the entrepreneurship idea and the commercial activity typical for merchants and the rich. They perceive both dangers and advantages coming out of their activity on the market.
They emphasize that the necessity is not the need to reform the economic model of entrepreneurial action which, of his own nature, was strange to them, but the moral and ethical revival of the merchant and the rich person who operate in the structure of this model. The objective is therefore to harmonize natural tendency of the individual to get rich, to increase wealth (private property) and at the same time concern for the personal sanctification and for the common good. The “patristic entrepreneur” should be a man of virtues, who is guided by the principle of reciprocity, solidarity and subsidiarity. Hence, it seems that entrepreneurial dynamism should be characteristic to each Christian believer. As a result, each of them is supposed to possess entrepreneurial spirit; to master investment skills and take risk to make profit. In this spirit and in the light of fight, the human person is enable to accumulate goods, to distribute his material wealth generously, and also, at the same time, to grow spiritually, to lead a virtuous life and, in this way, to transform the economic reality of the market.

Author Biography

  • Łukasz Niepsuj, Pontificia Università Della Santa Croce, Roma
    Ks. Łukasz Niepsuj – kapłan diecezji tarnowskiej. W latach 2008–2014 odbył studia teologiczne na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie. W 2015 roku podjął studia licencjacko-doktoranckie na Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie. W 2017 roku uzyskał tytuł licencjata z teologii moralnej.

References

Ambroży, Hexaemeron, tłum. W. Szołdrski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 4), Warszawa 1969.

Ambroży, Historia Nabota, tłum. M. Kozera, Sandomierz 1985.

Ambroży, O Tobiaszu, tłum. J. Jundziłł (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 35), Warszawa 1986.

Ante-Nicene Fathers, t. 3: Latin Christianity: Its Founder, Tertullian, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Arbesmann R., The Attitude of St. Augustine Toward Labour, w: The Heritage of the Early Church, ed. D. Newman, M. Schatkin, Rome 1973, s. 245–259.

Augustine: Political Writings, trans. M. Tkacz, D. Kries, Indianapolis 1994.

Augustyn, Objaśnienia Psalmów, tłum. J. Sulowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 39), Warszawa 1986.

Augustyn, O nauce chrześcijańskiej, tłum. i opr. J. Sulawski (Pisma Staro-

chrześcijańskich Pisarzy 22), Warszawa 1979.

Augustyn, O kazaniu Pana na górze. Do Symplicjana o różnych problemach. Problemy ewangeliczne, tłum. S. Ryznar, J. Sulowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 48), Warszawa 1989.

Augustyn, O wolnej woli, w: Augustyn, Dialogi filozoficzne, przekł. A. Trombala, Warszawa 1953, s. 71–234.

Augustyn, Państwo Boże, tłum. W. Kubicki, Kęty 1998.

Augustyn, Wybór mów, tłum. J. Jaworski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 12), Warszawa 1973.

Avila C., Ownership: Early Christian Teaching, London 1983.

Bazyli Wielki, Wybór homilji i kazań, tłum. T. Sinko, Kraków 1947.

Bigham T. J., Mollegen A. T., The Christian Ethic, w: A Companion to the Study of St Augustine, ed. R. W. Battenhouse, New York 1955, s. 371–397.

Cassidy F. P., Molders of the Medieval Mind. The Influence of the Fathers of the Church on the Medieval Schoolmen, St. Luis 1944.

Cochrane C. N., Christianity and Classical Culture, London 1957.

The Code of Justinian, w: The Civil Law, ed. S. P. Scott, t. 12–15, Cincinnati 1932.

Constantelos D., Basil the Great’s Social Thought and Involvement, „Greek Orthodox Theological Review” 26 (1981), s. 81–86.

Cyryl Jerozolimski, Katechezy, tłum. W. Kania (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 9), Warszawa 1973.

Dawson C., The Dynamics of World History, ed. J. J. Mulloy, New York 1962.

Dougherty R. J., Catholicism and the Economy: Augustine and Aquinas on Property, „Journal of Markets & Morality” 6 (2003), s. 479–495.

Finley M. I., The Ancient Economy (1973), Berkeley 19993.

Gordon B., Economic Analysis before Adam Smith – Hesiod to Lessius, London 1975.

Gordon B., The Economic Problem in Biblical and Patristic Thought, Leiden–New York–København–Köln 1989.

Gordon B., The Problem of Scarcity and the Christian Fathers: John Chrysostom and Some Contemporaries, „Studio Patristica” 22 (1989), s. 108–120.

Saint Basil, The Letters, trans. R. J. Deferrari, t. 2, London–New York 1928.

Hermas, Pasterz, w: Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna (Biblioteka Ojców Kościoła 10), Kraków 1998, s. 205–299.

Hicks J., Education in Economics, Manchester 1941.

Hieronim, Komentarz do Księgi Eklezjastesa, przekł. i kom. K. Bardski (Biblioteka Ojców Kościoła 6), Kraków 1995.

Hieronim, Listy, przeł. J. Czuj, t. 4 (116–130), Kraków 2011.

Homes Dudden F., The Life and Times of St. Ambrose, t. 2, Oxford 1935.

Houmanidis L. T., Again on the Question of Feudalism in Byzantium, „Archives of Economic History” 1 (1990), s. 1–22.

Jan Chryzostom, Homilie i kazania wybrane, tłum. W. Kania (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 8), Warszawa 1971.

Jan Chryzostom, Homilie na Ewangelię według św. Mateusza, cz. 1 (homilie 1–40), przekł. J. Krystyniacki (Źródła Myśli Teologicznej 18), Kraków 2001.

Karayiannis A. D., Entrepreneurship in Classical Greek Literature, „South African Journal of Economics” 60 (1992), s. 37–51.

Karayiannis A. D., The Eastern Christian Fathers (A.D. 350–400) on the Redistribution of Wealth, „History of Political Economy” 26 (1994), s. 39–67.

Klemens Aleksandryjski, Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, Warszawa 1994.

Klemens Aleksandryjski, Który człowiek bogaty może być zbawiony?, przekł. J. Czuj, oprac. J. Naumowicz (Mała Biblioteka Ojców Kościoła 2), Kraków–Ząbki 1995.

Koehler B., The Economics of Property Rights in Early and Medieval Christianity, „Institute of Economic Affairs” 37 (2017), s. 112–124.

Kołosowski T., Prawo do własności i sposób jej użytkowania w świetle „De Nabuthe Iesraelita” św. Ambrożego z Mediolanu, „Saeculum Christianum” 9 (2002), s. 27–35.

Koslowski J., Principles of Ethical Economy, t. 17: Issues in Business Ethics, Boston 2001.

Laktancjusz, De ira dei, w: L. Caeli Firmiani Lactanti Opera omnia ex recensione S. Brandt et G. Lavbmann (Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum 27), pars I, Pragae–Vindobonae–Lipsiae 1893, s. 65–132.

List do Diogneta, w: Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna (Biblioteka Ojców Kościoła 10), Kraków 1998, s. 334–350.

MacQueen D. J., Saint Augustine’s Concept of Property Ownership, „Recherches Augustiniennes” 8 (1972), s. 187–229.

Marshall A., Principles of Economics, London 1890.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 6: St. Augustine: Sermon on the Mount; Harmony of the Gospels; Homilies on the Gospels, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 9: Saint Chrysostom: On the Priesthood, Ascetic Treatises, Select Homilies and Letters, Homilies on the Statues, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 10: Saint Chrysostom: Homilies on the Gospel of Saint Matthew, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 11: Saint Chrysostom: Homilies on the Acts of the Apostoles and the Epistole to the Romans, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 12: Saint Chrysostom: Homilies on the Epistles of Paul to the Corinthians, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 13: Saint Chrysostom: Homilies on Galatians, Ephesians, Philipians, Colossians, Thessalonians, Timothy, Titus, and Philemon, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, t. 14: Saint Chrysostom: Homilies on the Gospel of St. John and the Epistole to the Hebrews, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series II, t. 5: Gregory of Nyssa: Against Eunomius, Great Catechetical Oration, on the Soul and Resurrection, on Virginity, on th (Nicene fathers), ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series II, t. 6: Jerome: The Principal Works of St. Jerome, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series II, t. 7: Ciril of Jerusalem, Gregory Nazinazen, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicene Fathers, Series II, t. 8: Basil: Letters and Select Works, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Nicene and Post-Nicenen Fathers, Series II, t. 10: Ambrose: Selected Works and Letters, ed. P. Schaff, Grand Rapids 1994.

Niebuhr R., Christian Realism and Political Problems, London 1954.

Orygenes, Przeciw Celsusowi, tłum. S. Kalinkowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 17), t. 1, Warszawa 1977.

Pearce G. J. M., Augustine’s Theory of Property, „Studia Patristica” 6 (1962), s. 496–500.

Percy A. G., Entrepreneurship in the Catholic Tradition, Lanham–Boudler–New York–Toronto–Plymouth 2010.

Pierson C., Just Property: A History in the Latin West, t. 1: Wealth, Virtue, and the Law, Oxford 2013.

Saint Basil, The Letters, trans. R. J. Deferrari, t. 2, London–New York 1928.

Salutati L., Cristiani e uso del denaro. Per una finanza dal volto umano, Roma 2014.

Samamito J.-M., Godność ubogich i praktyka posługi, w: Historia chrześcijaństwa, red. A. Corbin i in., Kraków 2009, s. 79–82.

Scheidel W., Reden S. von, The Ancient Economy, New York 2002.

Selected Sermons of St Augustine, ed. Q. Howe, London 1967.

Sierra Bravo R., Diccionario social de los Padres de la Iglesia, Madrid 1997.

Sierra Bravo R., Doctrina social y económica de los Padres de la Iglesia, Madrid 1967.

Sierra Bravo R., El mensaje social de los Padres de la Iglesia, Madrid 1989.

Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kazikowski, Warszawa 1980.

Spentzas S., An Investigation of Public Economics of the Byzantine State (1969), Athens 19842.

Spiegel H. W., The Growth of Economic Thought (1971), Durham–London 19913.

Stander H., Economics in the Church Fathers, w: The Oxford Handbook of Christianity and Economics, ed. P. Oslington, Oxford–New York 2014, s. 22–43.

Stevens C. E., Agricultural and Rural Life in the Later Roman Empire, w: The Cambridge Economic History of Europe, ed. M. Postan, Cambridge 1966, s. 92–124.

Tertullian, De anima, 30, w: Quinti Septymi Florentis Tertulliani Opera ex recensione A. Reifferscheid et G. Wissowa (Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum 20), pars I, Pragae–Vindobonae–Lipsiae 1890, s. 298–396.

Thelamon F., Prześladowani, lecz poddani Cesarstwu Rzymskiemu (do 311 roku), w: Historia chrześcijaństwa, red. A. Corbin i in., Kraków 2009, s. 30–34.

Three R., Christian Capitals Topography and Politics, University of California Press, Los Angeles–London 1983.

Viner J., Religious Thought and Economic Society, „History of Political Economy” 10 (1978), s. 9–189.

Wolter M., The Principles of Monasticism, St. Louis 1962.

Downloads

Published

2019-03-31

Issue

Section

Artykuły

Similar Articles

1-10 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.