Practical faith and its functions. A philosophical sketch
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.40105Keywords:
practical faith, moral faith, philosophical faith, freedom, naturalistic error, Kant, Kierkegaard, JaspersAbstract
This article contains a sketch of the concept of practical faith and a presentation of two important functions that this concept can perform in practical philosophy. The idea of practical faith is a synthesis based on the interpretation of three concepts of faith: moral faith from Kant’s philosophy, religious faith, on which the so-called „third stage” of life in Kierkegaard’s thought is based, and philosophical faith presented in Jaspers’ philosophy. The author presents these functions of practical faith, due to which it transcends the sphere of descriptive knowledge. For practical philosophy these functions are of major importance because they are the source of subject acceptance of the first principles of this philosophy, i.e. the thesis of human freedom and the thesis of the existence of the sphere of value (different than the sphere of facts and objects). If a philosophy of value were logically based on practical faith, it would be free from the charge of the naturalistic error in axiology.
References
Copleston F., Historia filozofii, tłum. J. Marzęcki, t. 4, Warszawa 1995.
Janeczek S., Integralność poznania ludzkiego w ujęciu Błażeja Pascala. Z dziejów filozofii zdrowego rozsądku, „Studia Philosophiae Christianae” 51 (2015) nr 4, s. 5–73.
Jaspers K., Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, tłum. C. Piecuch, Warszawa 1991.
Jaspers K., Wiara filozoficzna, tłum. zbiorowe, Toruń 1995.
Jaspers K., Wiara filozoficzna wobec objawienia, tłum. G. Sowiński, Kraków 1999.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1986.
Kant I., Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko, Kraków 1993.
Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Warszawa 1984.
Kierkegaard S., Albo-albo, tłum. J. Iwaszkiewicz, t. 1, Warszawa 1982.
Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1969.
Kierkegaard S., Powtórzenie, tłum. B. Świderski, Warszawa 1992.
Niemczuk A., Błąd teoretyzmu w aksjologii, w: A. Niemczuk, Filozofia praktyczna. Studia i szkice, Lublin 2016, s. 13–45.
Niemczuk A., Wolność egzystencjalna: Kant i Kierkegaard, Lublin 1995.
Paci E., Fenomenologia doświadczenia estetycznego, etycznego i religijnego u Kierkegaarda, w: E. Paci, Związki i znaczenia. Eseje wybrane, tłum. S. Kasprzysiak, Warszawa 1980, s. 433–546.
Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński-Boy, Warszawa 1972.
Rudziński R., Człowiek w obliczu nieskończoności. Metafizyka i egzystencja w filozofii Karla Jaspersa, Warszawa 1980.
Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 15: Wiara i nadzieja, tłum. P. Bełch, London 1966.
Tarnowski K., Gabriela Marcela filozofia wiary, „Analecta Cracoviensia” 21–22 (1989–1990), s. 99–114.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 2, Warszawa 1978.
Tillich P., Dynamika wiary, tłum. A. Szostkiewicz, Poznań 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Andrzej Niemczuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).