The „Magnificat” as a prophecy of the cult of Mary. ,,Behold, from now onwards all generations will call me blessed” (Lk 1:48)
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.41204Keywords:
Mary, prophecy, Magnificat, blessing, worshipAbstract
Among the numerous texts of the New Testament, the Magnificat hymn, handed down by St. Luke, can be considered special. Arriving at her relative, Mary, responding to Elizabeth’s greeting, praises God for the great things that He has done and continues to do. Certainly, the canticle available today is not a shorthand record of Mary’s words. However, it is difficult to admit that it is the work of the author of the third gospel, and Mary had nothing to do with this message. By praising God, Mary announces her future worship, and because of this, the Fathers of the Church called Her a prophetess. Mary was fully aware that she had received an extraordinary gift from God – God’s election: “The Almighty has done great things for me”. The consequence of this extraordinary gift of God is also her prophetic words that all generations will worship her.
References
Abramek R. J., Implikacje „Magnificat” (Łk 1, 46–55) dla teologii sanktuarium maryjnego, „Studia Claromontana” 4 (1983), s. 5–31.
Bednarz M., Ewangelia św. Łukasza, t. 1: 1, 1–8, 56, Tarnów 2000.
Bednarz M., Ewangelia wg św. Łukasza (Łk 1, 1–12, 59), Tarnów 2009.
Beinert W., Heute von Maria reden? Kleine Einführung in die Mariologie, Freiburg 1973.
Budzik S., Maryja w tajemnicy Chrystusa i Kościoła, Tarnów 1997.
Dąbek T. M., „Odtąd bowiem błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia” (Łk 1, 48). Czy Maryja miała świadomość Jej przyszłego kultu?, „Salvatoris Mater” 4 (2002) nr 4, s. 34–43.
Ernst J., Das Evangelium nach Lukas, Regensburg 1977.
Fitzmyer J. A., The Gospel According to Luke (I–IX). Introduction, Translation and Notes, New York 1981.
Gozzini V. O., Zrodzony z niewiasty, „Salvatoris Mater” 9 (2007) nr 1–2, s. 87–97.
Grzymska U., Elementy paschalnej radości w „Magnificat”. Studium egzegetyczno-teologiczne, Kraków 1996.
Haręzga S., Bóg Maryi w świetle hymnu „Magnificat” (Łk 1, 46b–55), „Salvatoris Mater” 1 (1999) nr 2, s. 132–146.
Kudasiewicz J., Matka Odkupiciela, Kielce 1991.
Langkammer H., Maryja w Nowym Testamencie, Gorzów Wielkopolski 1991.
Laurentin R., Matka Pana. Krótki traktat teologii maryjnej, Warszawa 1989.
Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz, cz. 1: Rozdziały 1–11, Częstochowa 2011.
Mikołajczak M., Pozycja społeczna Maryi (Łk 1, 5–2, 52), „Salvatoris Mater” 1 (1999) nr 3, s. 216–230.
Nolland J., Luke 1, 1–9, 20, Dallas 1989.
Paciorek A., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp. Przekład z oryginału.
Komentarz, cz. 1: Rozdziały 1–13, Częstochowa 2004.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 2006, s. 380–381.
Schürmann H., Das Lukasevangelium 1, Freiburg–Basel–Wien 1969.
Stabryła W. M., „Raduję się w Bogu”. Hymn Anny (1 Sm 2, 1b–10) hymnem Maryi (Łk 1, 46b–55), „Salvatoris Mater” 8 (2006) nr 3–4, s. 38–39.
Stefaniak L., Interpretacja 12 rozdziału Apokalipsy św. Jana w świetle historii egzegezy, Poznań 1957.
Karczewski M., Między historią idei a oryginalnością Ap 12 — w poszukiwaniu metody interpretacji, „Studia Elbląskie” 2 (2000), s. 219–236.
Tronina A., „Magnificat” — portret duszy Maryi, „Salvatoris Mater” 8 (2006) nr 3–4, s. 22–37.
Valentini A., Pierwsze zapowiedzi oddawania czci Matce Pana (Łk 1, 39–45), „Salvatoris Mater” 4 (2002) nr 4, s. 11–33.
Walton J. H., Matthews V. H., Chavalas M. W., Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii hebrajskiej, Warszawa 2005.
Wendlik K., Maryja jako Matka Miłosierdzia w aspekcie jej „ipsissima verba et facta” oraz źródeł teologicznych z I tysiąclecia, „Łódzkie Studia Teologiczne” 24 (2015) nr 4, s. 99–110.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Piotr Łabuda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).