Kościół w publikacjach „Gazety Wyborczej” w czasie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000

Autor

  • Paweł Lewandowski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.1565

Słowa kluczowe:

„Gazeta Wyborcza”, Kościół, Wielki Jubileusz Roku 2000, środki masowego przekazu

Abstrakt

„Gazeta Wyborcza” uważana jest za jeden z najbardziej wpływowych i opiniotwórczych polskich dzienników. Od początku swojego istnienia systematycznie publikuje artykuły na tematy ściśle związane z Kościołem. W czasie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 na łamach „Gazety Wyborczej” opublikowano 677 tekstów dotyczących Kościoła, jego duszpasterzy i wiernych, tekstów poruszających kwestie etyki i moralności chrześcijańskiej.

W materiale prasowym zamieszczonym na łamach „Gazety Wyborczej” w Roku Wielkiego Jubileuszu w sposób jednoznaczny rysuje się wizja Kościoła podzielonego i skłóconego. Brak wewnętrznej jedności redaktorzy dziennika dostrzegają tak między samym duchowieństwem, jak i między duchowieństwem a wiernymi. Redakcja dziennika, nagłaśniając rzekomy podział wewnętrzny Kościoła, wskazuje jednocześnie na konieczność jego dialogu z mentalnością liberalną. Stąd też dziennikarze kreują na łamach dziennika symbole promowanego przez siebie dialogu, tzw. „ciepłe twarze” Kościoła.

Z publikacji „Gazety Wyborczej” w Roku Wielkiego Jubileuszu wyłania się również wizja Kościoła jako swoistej grupy socjologicznej i specyficznej formacji politycznej. Dla jego określenia redaktorzy dziennika posługują się najczęściej takimi terminami, jak: „monarchia”, „forteca”, „twierdza”, „mocarstwo”, „sztab”, „urząd” czy „federacja”.

 „Gazeta Wyborcza” znana jest także z pomysłowości w wyszukiwaniu, jak i barwności w opisywaniu kościelnych sensacji. Każda rewelacja z życia Kościoła i osób z nim związanych nie uchodzi uwadze dziennikarzy i znajduje swoje odzwierciedlenie w licznych doniesieniach prasowych, reportażach czy felietonach. Trzeba dodać, że te „sensacyjne” informacje nierzadko nie mają żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Ukazywanie afer i sensacji w Kościele jest działaniem celowym, ma za zadanie ośmieszyć duchowieństwo, a wiernych zniechęcić do Kościoła.

Biogram autora

  • Paweł Lewandowski - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Magister licencjat teologii, magister licencjat prawa kanonicznego. Doktorant w Katedrze Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL. Prezbiter diecezji tarnowskiej.

Bibliografia

Artykuły zamieszczone w Gazecie Wyborczej z roku 2000 (konkretne dane w przypisach).

Braun J., Potęga czwartej władzy. Media, rynek, społeczeństwo, Warszawa 2005.

Filas R., Czytelnictwo prasy u progu Roku 2000, „Zeszyty Prasoznawcze” 43 (2000) nr 1–2, s. 206–222.

Grodzki R., Michnik Adam, [w:] Britannica. Edycja polska, red. W. Wolarski, t. 26, Poznań 2002, s. 294–296.

Grzybczak J., Społeczny klimat wokół polskich mediów w latach 1989–1999, „Zeszyty Prasoznawcze” 43 (2000) nr 3–4, s. 7–18.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Iłowiecki M., Obraz chrześcijaństwa w mediach. Refleksje dziennikarza, [w:] Chrześcijaństwo jutra. Materiały II Międzynarodowego Kongresu Teologii Fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin 2001, s. 95–121.

Iłowiecki M., Strażnicy, żeglarze i błazny. Autorytety i media, „Ethos” 10 (1997) nr 1 (37), s. 64–73.

Kozacki P., Wielka szansa dla Kościoła, „W Drodze” 1999 nr 9, s. 4–15.

Lepa A., Mity i obrazy, Łódź 1999.

Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 1997.

Madera A. J., Fenomen „Gazety Wyborczej”, „Środkowoeuropejskie Studia Politologiczne” 2003 nr 1, s. 153–171.

Olędzki J., Kościół w polskich mediach, „Przegląd Powszechny” 122 (2005) nr 7–8, s. 165–173.

Pauluk D., Kościół katolicki na łamach „Gazety Wyborczej”, „Arcana” 1999 nr 1, s. 151–158.

Ratzinger J., Sól ziemi. Chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci. Z kardynałem Josephem Ratzingerem – Benedyktem XVI rozmawia Peter Seewald, Kraków 2005.

Skórzyński P., „Gazeta Wyborcza” – narodziny systemu władzy, „Arcana” 1997 nr 14 (2), s. 10–25.

Sonczyk W., Zmiany na rynku i ewolucja formuły wydawniczej prasy codziennej w Polsce 1990–2004. (Próba charakterystyki i oceny), „Studia Medioznawcze” 2005 nr 4, s. 11–25.

Stachowiak P., Dylematy zaangażowania. Kościół katolicki wobec wyborów parlamentarnych i prezydenckich w Polsce 1989–2001, „Przegląd Politologiczny” 8 (2003) nr 1, s. 75–88.

Ziemkiewicz R. A., Michnikowszczyzna. Zapis choroby, Lublin 2006.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-31

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

11-20 z 103

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.