Artist Bolesław Jarosław Cybis: short sketch of his life and creativity till 1939 – together with a choice of sources
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.04105Keywords:
Bolesław Jarosław Cybis, Poland, artist-painter, graphic artist, sculptor, graphic artist-monumentalist, avant-gardeAbstract
A sketch of life of an outstanding, but a little forgotten, artist Bolesław Jarosław Cybis, who lived in years 1895–1957, is presented in the article, but the author discusses only period till 1939. On the basis of an analyses of ma-terials five stages in his biography have been separated: Crimean-Petersburg (1895–1912), Kharkov (1912–1919), Istanbul (1920–1923), Varsovian (1923–1939) and American (1939–1957). The article has been based on sources that have been unknown so far. The materials are stored in the Archive of Academy of Fine Arts in Warsaw, and they are connected with studies, employment, and the artist’s private life. Special attention has been paid to Kharkov time which became the time of choosing an occupation and also time of avant-garde, a dominating arts movement at that time, which became also his style of creating.References
Źródła archiwalne
Archiwum ASP w Warszawie, teczka osobowa Bolesława Cybisa nr K-RP-11 zawierająca dokumenty z lat 1937–1939.
Archiwum ASP w Warszawie, Zespół akt studenckich sprzed IX 1939 r., teczka nr 11: „Teczka studencka Bolesława Cybisa”, nr 92.
Państwowe Archiwum Obwodu Charkowskiego w Charkowie, fond 29, op. 1, t. 83, k. 95.
Opracowania
Bolesław Cybis 1895–1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba: twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, A. Prugar-Myślik (oprac.), Warszawa 2002.
Bolesław Cybis, https://pl.wikipedia.org/wiki/Boles%C5%82aw_Cybis [dostęp: 24.10.2019].
Bołdok S. et al., Malarze polscy XIX i XX wieku. Mała encyklopedia rynku sztuki, Kraków 2004.
Kęczkowska B., Wystawa prac Bolesława Cybisa w Muzeum Narodowym, „Gazeta Wyborcza”, 20.09.2002, http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34861,1026895.html [dostęp: 24.10.2019].
Kossowska I., Bolesław Jarosław Cybis, https://culture.pl/pl/tworca/boleslaw-jaroslaw-cybis [dostęp: 24.10.2019].
Łukaszewska A., Kunszt i ironia: twórczość Bolesława Cybisa, „Forbes”, 21.03.2014, https://www.forbes.pl/life/sztuka/malarstwo-boleslawa- cybisa-kunszt-i-ironia/lgz9dw7#slide-2 [dostęp: 24.10.2019].
Mądzik M., Korzeniowski M., Latawiec K., Tarasiuk D., Polacy na wschodniej Ukrainie w latach 1832‒1921, Lublin 2014.
Myślińska A., Konkurs na malowidła do sali Sejmu w Warszawie (1929) w świetle polityki artystycznej i propagandowej II Rzeczypospolitej, „QUART. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” 2015, nr 1(35), s. 44, http://quart.uni.wroc.pl/archiwum/2015/35/ q35_035047_Myslinska.pdf [dostęp: 24.10.2019].
Niciński K., Bolesław Cybis, „Primavera”, http://culture.pl/pl/dzielo/boleslaw-cybis-primavera [dostęp: 24.10.2019].
Przasnek M., Krytycy i historycy sztuki o cyklu afrykańskim Bolesława Cybisa, „Granice” 2018, nr 2, s. 53–74.
Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1, J. Maurin-Białostocka et al. (red.), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1971.
Słownik biograficzny historii Polski, t. 1: A–K, J. Chodera, F. Kiryk (red.), Wrocław–Warszawa–Kraków 2005.
Żwanko L., Polscy artyści w Charkowie (XIX – początek XX wieku), „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2017, nr 6, s. 28–29.
Валиев M.T., Болеслав Францевич Цибис, http://www.kmay.ru/sample_pers.phtml?n=3306 [dostęp: 24.10.2019].
Весь Харьков на 1913 год, Харьков 1912.
Весь Харьков на 1916 год, Харьков 1915.
Весь Харьков на 1917 год, Харьков 1916.
Гастев A., Поэзия рабочего удара, Харьков 1919.
Жванко Л., Невідомий Болеслав Ярослав Цибіс (1895–1957): художник, скульптор, монументаліст [w:] Україна – Польща: історичне сусідство: матеріали міжнарародна наукова конференція 19–20 травня 2017 р., Ю. Зінько та ін. (ред), Вінниця 2017, http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/2769/materialy%20 konferenc%20ukr_polsha2017.PDF?sequence=1&isAllowed=y [do-stęp: 24.10.2019].
Жванко Л., Видатні поляки і Харків: біографічний словник (180–1918), Харків 2018.
Кин M., Художественная выставка „Союза Искусств”, „Колосья” 1918, nr 2–3, s. 22.
Книгах O., Семь плос три, „Колосья” 1918, nr 11, s. 15.
Сборник нового искусства, Киев–Харьков 1919.
Семь плюс три, Харьков 1918.
Цибис, http://www.artrz.ru/menu/1804657331/1805146386.html [dostęp: 24.10.2019].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lubow Żwanko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).