„Almost everything had to be written from scratch” — stage adaptation of “Emil and the detectives” by Jerzy Kierst
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.11315Keywords:
“Emil and the detectives”, Erich Kästner, Jerzy Kierst, scene adaptation, musical comedy for childrenAbstract
The subject of this article is the text analysis of the musical comedy “Emil and the detectives” by Jerzy Kierst. The comedy was based on the novel by Erich Kästner of the same title. It was staged twice in 1966 (once by the Musical Theater in Gdynia and once by Buffo “Syrena” Theater). In creating the scene adaptation of the novel and suiting it to the Polish audience Kierst introduced numerous changes: he shortened the plot, moved the setting to contemporary Warsaw, introduced Polish characters, added characters of girls to the group of detectives, and incorporated many new song lyrics. The aim of this article is to present the changes introduced by the playwright and the ways in which they may have influenced the reception of this version of “Emil and the detectives” by a child audience.
References
Brandys M., Powieść w teatrze, „Nowa Kultura” 4 (1953) nr 25.
Emil i detektywi. Afisz do przedstawienia warszawskiego, https://encyklopediateatru.pl/posters_repository/372.jpg (12.04.2025).
Głębicka E., Jerzy Kierst, w: Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku. Cyfrowy słownik biobibliograficzny, https://pisarzeibadacze.ibl.edu.pl/haslo/2549/kierst-jerzy (20.11.2024).
Kästner E., Emil i detektywi, przeł. L. Gradstein, Warszawa 1997.
Kierst J., Emil i detektywi. Komedia muzyczna według Eryka Kästnera, maszynopis ze zbiorów Teatru Syrena, b. sygn.
Kydryński L., Przewodnik operetkowy. Wodewil. Operetka. Musical, Kraków 1998.
Miłoszewska M., Adaptacja. Skrzynka z narzędziami. Podręcznik dramaturgiczny, Warszawa 2017.
O tym, jak autor adaptacji scenicznej Jerzy Kierst pocił się nad książką Eryka Kästnera „EMIL I DETEKTYWI”, w: Emil i detektywi. Komedia muzyczna [program], b.n.s., https://e-teatr.pl/files/programy/51146/emil_i_detektywi__teatr_muzyczny_gdynia_1966.pdf (15.11.2024).
Pasuch N., Erich Kästner als Intellektueller nach dem Zweiten Weltkrieg, Berlin–Boston 2023.
Polanica S., „Emil i detektywi”, „Słowo Powszechne” 14.12.1966, nr 298, https://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/10747/slowo-powszechne-nr-298-14-grudnia-1966.pdf (21.11.2024).
Przed pierwszym dzwonkiem, w: „Emil i detektywi”. Komedia muzyczna [program], b.n.s., https://e-teatr.pl/files/programy/51146/emil_i_detektywi__teatr_muzyczny_gdynia_1966.pdf (15.11.2024).
Sanecka A., Dziecko w świecie wartości. Spektakl teatralny jako narzędzie wychowawcze, „Forum Pedagogiczne” 10 (2020) nr 1, s. 61–81.
Sierecki S., „Emil i detektywi”, wycinek z „Wieczoru Wybrzeża” z dn. 7.06.1966, b.n.s., Archiwum Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, b. sygn.
Ślawski J., Spezifische Probleme beim Übersetzen von Phraseologismen am Beispiel des Kinderromans „Emil und die Detektive” von Erich Kästner, „Linguistik Online” 74 (2015) nr 5, s. 51–62, https://doi.org/10.13092/lo.74.2230 (02.04.2025).
Ziegenhirte J., Rozśpiewani i roztańczeni „detektywi”, wycinek z „Ilustrowanego Kuriera Wybrzeża” z dn. 8.06.1966, b.n.s., Archiwum Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, b. sygn.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Agnieszka Zakrzewska-Szostek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).