„Wszystko niemal trzeba było napisać od nowa” — „Emil i detektywi” w scenicznej adaptacji Jerzego Kiersta

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/tes.11315

Słowa kluczowe:

Erich Kästner, Jerzy Kierst, komedia muzyczna dla dzieci, sceniczna adaptacja, „Emil i detektywi”

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza tekstu komedii muzycznej „Emil i detektywi” autorstwa Jerzego Kiersta. Komedia ta powstała na podstawie powieści Ericha Kästnera o tym samym tytule i doczekała się w Polsce dwóch inscenizacji (obu w roku 1966, jednej w Teatrze Muzycznym w Gdyni, jednej w warszawskim Teatrze Buffo „Syrena”). Tworząc sceniczną adaptację powieści i przystosowując ją do polskiego odbiorcy, Kierst dokonał licznych zmian: zredukował fabułę powieści, przeniósł miejsce akcji do współczesnej Warszawy, wprowadził polskich bohaterów, dodał postaci dziewcząt, które również należą do grupy dziecięcych detektywów, dopisał liczne teksty piosenek. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wprowadzonych przez adaptatora zmian, a także wskazanie, w jaki sposób mogły one wpłynąć na odbiór scenicznej wersji „Emila i detektywów” przez dziecięcą publiczność.

Bibliografia

Brandys M., Powieść w teatrze, „Nowa Kultura” 4 (1953) nr 25.

Emil i detektywi. Afisz do przedstawienia warszawskiego, https://encyklopediateatru.pl/posters_repository/372.jpg (12.04.2025).

Głębicka E., Jerzy Kierst, w: Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku. Cyfrowy słownik biobibliograficzny, https://pisarzeibadacze.ibl.edu.pl/haslo/2549/kierst-jerzy (20.11.2024).

Kästner E., Emil i detektywi, przeł. L. Gradstein, Warszawa 1997.

Kierst J., Emil i detektywi. Komedia muzyczna według Eryka Kästnera, maszynopis ze zbiorów Teatru Syrena, b. sygn.

Kydryński L., Przewodnik operetkowy. Wodewil. Operetka. Musical, Kraków 1998.

Miłoszewska M., Adaptacja. Skrzynka z narzędziami. Podręcznik dramaturgiczny, Warszawa 2017.

O tym, jak autor adaptacji scenicznej Jerzy Kierst pocił się nad książką Eryka Kästnera „EMIL I DETEKTYWI”, w: Emil i detektywi. Komedia muzyczna [program], b.n.s., https://e-teatr.pl/files/programy/51146/emil_i_detektywi__teatr_muzyczny_gdynia_1966.pdf (15.11.2024).

Pasuch N., Erich Kästner als Intellektueller nach dem Zweiten Weltkrieg, Berlin–Boston 2023.

Polanica S., „Emil i detektywi”, „Słowo Powszechne” 14.12.1966, nr 298, https://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/10747/slowo-powszechne-nr-298-14-grudnia-1966.pdf (21.11.2024).

Przed pierwszym dzwonkiem, w: „Emil i detektywi”. Komedia muzyczna [program], b.n.s., https://e-teatr.pl/files/programy/51146/emil_i_detektywi__teatr_muzyczny_gdynia_1966.pdf (15.11.2024).

Sanecka A., Dziecko w świecie wartości. Spektakl teatralny jako narzędzie wychowawcze, „Forum Pedagogiczne” 10 (2020) nr 1, s. 61–81.

Sierecki S., „Emil i detektywi”, wycinek z „Wieczoru Wybrzeża” z dn. 7.06.1966, b.n.s., Archiwum Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, b. sygn.

Ślawski J., Spezifische Probleme beim Übersetzen von Phraseologismen am Bei­spiel des Kinderromans „Emil und die Detektive” von Erich Kästner, „Linguistik Online” 74 (2015) nr 5, s. 51–62, https://doi.org/10.13092/lo.74.2230 (02.04.2025).

Ziegenhirte J., Rozśpiewani i roztańczeni „detektywi”, wycinek z „Ilustrowanego Kuriera Wybrzeża” z dn. 8.06.1966, b.n.s., Archiwum Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, b. sygn.

Pobrania

Opublikowane

2025-09-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 25

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.