Inspiracje w kompozycji sakralnego dzieła muzycznego

Sebastian Szymański

Abstrakt


Celem artykułu jest ukazanie znaczenia inspiracji w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym dla kompozycji sakralnego dzieła muzycznego. Wzięcie pod uwagę takich cech inspiracji, jak ewokacja, transcendencja oraz motywacja postawy kompozytora, sprzyja głębszemu rozumieniu procesu twórczego w powiązaniu z etapami jego indywidualnej, artystycznej drogi, co wyraźnie można dostrzec w analizie twórczego doświadczenia Wojciecha Kilara. Warto zauważyć, iż inspiracje pojawiające się spontanicznie domagają się realizacji w postaci konkretnego wytworu, a zatem i sakralnego dzieła muzycznego. Proces jego tworzenia jest specyficzny dla kompozytora, który cechuje się określoną dojrzałością na danym etapie życia.

Słowa kluczowe


twórca; kompozytor; proces twórczy; inspiracje; sakralne dzieło muzyczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Kaufman S. B., Why Inspiration Matters, https://hbr.org/2011/11/why-inspiration-matters (25.05.2020).

Kopaliński W., Podręczny słownik wyrazów obcych, Warszawa 1996.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2005.

Podobińska K., Polony L., Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, Kraków 2007.

Szmidt K. J., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, Kraków 2005.

Szymańska M., Szymański S., Twórcza postawa człowieka wobec realizacji jego życiowego powołania, Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna, Kraków 2017.




Copyright (c) 2020 Sebastian Szymański