Srebra hamburskie z polskiej perspektywy. Uwagi o specjalizacji hamburskich warsztatów złotniczych doby nowożytnej
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.3960Słowa kluczowe:
srebra hamburskie, warsztat złotniczy, polskie muzea, XVII i 1 poł XVIII w.Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie jednej z najistotniejszych kwestii definiujących nowożytne złotnictwo hamburskie, jaką jest specjalizacja warsztatów działających w XVII i 1.połowie XVIII stulecia. Multiplikowane dzieła typowe utrwaliły specyficzne dla Hamburga schematy odróżniające tamtejsze wyroby od produkcji innych ważnych centrów złotniczej wytwórczości. W artykule pokrótce scharakteryzowano kilka hamburskich sreber zachowanych w krajowych zbiorach, zarówno muzealnych jak i prywatnych. Zważywszy na fakt zachowania się większej ilości sreber z interesującego nas wielkiego centrum wytwórczości złotniczej jedynie w samym Hamburgu oraz w Rosji – polskie zasoby, choć ilościowo skromne, mogą dać prawidłowe pojęcie o artystycznych walorach i specyfice jednego z ważniejszych centrów złotniczych doby nowożytnej.Bibliografia
...two dozens of siler spoons. Srebra domowe w Gdańsku 1700–1816. Katalog wystawy w Domu Uphagena, lipiec – listopad 2007, ed. J. Kriegseisen, E. Barylewska–Szymańska, W. Szymański, Gdańsk 2007.
H. Arendar, Silver Tableware of the 17th – Early 20th Centuries. Collection in the V. V. Tarnovsky Chernihiv Historical Museum, Ukraine, Kiyv 2006.
E. Bruck, Emblemata moralia & bellica, Strassburg 1615.
J. Bujańska, Stare srebra, Kraków 1972.
D. de la Feuille, Devises et emblemes anciennes et modernes, Amsterdam 1691.
Die Goldschmiede Hamburgs, ed. B. Heitmann, R. Scholz, J. I. Smirnowa, F. Stein, A. von Ungern–Sternberg, W. Meinz–Arnold, ed. E. Schliemann, Hamburg 1985, vol. II.
M. Gradowski, Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach, 4th ed., Warszawa 2010.
A. Henkel, A. Schöne, Emblemata. Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart–Weimar 1967.
P. Isselburg P., Emblemata politica, Nürnberg 1648.
Katalog wystawy zabytków metalowych w połączeniu z zabytkami cechów krakowskich, Kraków 1904.
L. Lepszy, Przemysł złotniczy w Polsce, Kraków 1933.
L. Lepszy, Rzecz o kubku srebrnym roboty krakowskiej w XVI wieku, „Sprawozdania Komisji Historii Sztuki”, vol. III out of IV (1887), pp. 163–166.
W. Łoziński, Katalog wystawy zabytków starożytnych we Lwowie w r. 1894, Lwów, 1894.
D. Meissner, Politica Politica, id est Urbium Designatio […], Nürnberg 1700.
G. Rollenhagen, Nucleus emblematum selectissimorum: quae Itali vulgo impresas vocant priuata industria studio singulari, vndiq[e] conquisitus, non paucis venustis inuentionibus auctus, additis carminib[us] illustratus, Arnheim 1611.
B. Sandström, Zornmuseets Silverkabinett. En vägledning, Västervik 2003.
W. Scheffler, Goldschmiede Niedersachsen, Berlin 1965, vol. I.
C. Schwarke, A Social Play? Hamburg Silver Cups in the Eighteenth Century, „Society for Emblem Studies Society Newsletter” no. 46 (January 2010).
J. Śliwa, Egyptian Scarabs and Magical Gems from the Collection of Constantine Schmidt–Ciążyński, Kraków – Warszawa 1989.
J. Śliwa, Konstanty Schmidt–Ciążyński (1817–1889). Zapomniany kolekcjoner i znawca starożytnej gliptyki, „Meander” XLIII, no. 9–10 (1988), pp. 437–451.
J. I. Smirnowa, B. Heitmann, Gold und Silber aus dem Moskauer Kreml. Meisterwerke hamburger Goldschmiedekunst, Musem für Kunst und Gewerbe, Hamburg 1986.
M. Sokołowski, Muzeum XX Czartoryskich w Krakowie, „Kwartalnik Historyczny” no. 5 (1892), s. 229-276.
Sztuka niemiecka 1450–1800 w zbiorach polskich. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Kielcach, Kielce 1996.
Zwischen Orient und Okzident. Schätze des Kreml von Iwan dem Schrecklichen bis Peter dem Grossen, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, ed. U. Weinhold, M. Minning, Berlin 2012.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Alicja Kilijańska, Dariusz Nowacki
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).