Unknown designs from the collection of the Na Piasku Carmelite Monastery in Kraków
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.29204Keywords:
altars, designs, patterns, Kraków, 18th centuryAbstract
The article describes five altar designs that were discovered in the Na Piasku Monastery of Calced Carmelites in Kraków. Absence of any information about the origin of the drawings makes it impossible to determine which specific church they were intended for. The discovered drawings can be dated to a period from the beginning of the 18th century to the 1770s. They feature various artistic solutions and were made by different artists. Assuming they were intended for churches in what historically was Małopolska, they significantly increase the number of sketches preserved and published in the literature. One of them is evidently a work of by a German-speaking artist, while the others seem to be the works of guild woodcarvers (or carpenters) or monastic artists. They might have been part of a collection of sketches that could have belonged to Brother Grzegorz Kaczyrek, a Carmelite repeatedly mentioned in the archives of monastery in 1742–70 as the maker (and designer) of retables in the Na Piasku Church.
References
.550 lat OO. Bernardynów w Tarnowie 1459–2009, ed. by F. Rydzak, Tarnów 2016.
Betlej A., Dworzak A., Abrys, delineatio, kopersztych… czyli “przednie rysowane, godne poszanowania, dobrych magistrów rysunki”. Projekty dzieł małej architektury ze zbiorów krakowskich, Kraków 2014.
Betlej A., Nieznany projekt nagrobka Jana Aleksandra Lipskiego, “Studia Waweliana” 5 (1996), pp. 191–192.
Betlej A., Paweł Giżycki SJ. Architekt polski XVIII wieku, Kraków 2001.
Betlej A., Stare tarnowskich ołtarzów abrysy”, “Pietas et Studium” 5 (2015), pp. 255–261.
Betlej A., Uwagi na temat twórczości architektonicznej M. Urbanika, “Modus. Prace z historii sztuki” 3 (2002), pp. 5–26.
Betlej A., Walczak M., Giacomo Baston — nieznany architekt na usługach Janusza Ostrogskiego, in: Artyści włoscy na ziemiach południowo--wschodniej Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych, ed. by P. Łopatkiewicz, Rzeszów–Łańcut 2016, pp. 199–224.
Betlej A., Zbiór augsburskich “rycin ornamentalnych”, Kraków 2003.
Błachut A. J., Plany kościołów i klasztorów reformackich z XVII i XVIII w. w Archiwum Prowincji Franciszkanów-Reformatów w Krakowie, “Studia Franciszkańskie” 3 (1988), pp. 171–192.
Brzezina K., Rzeźba i mała architektura sakralna księstw opawskiego i karniowskiego w XVIII wieku, Kraków 2005 (Ars Vetus et Nowa, 16, ed. by W. Bałus).
Dettloff A., Dettloff P., Domus Aurea. Architektura i sztuka dominikańskiego sanktuarium Matki Bożej w Gidlach 1516–2016, Warszawa 2016.
Dettloff A., Rzeźba krakowska drugiej połowy XVIII w.: twórcy, nurty i tendencje, Kraków 2013.
Dettloff A., Zespół osiemnastowiecznych ołtarzy bocznych w kościele Karmelitów na Piasku w Krakowie — próba określenia stanu pierwotnego i kwestia autorstwa, “Rocznik Krakowski” 69 (2003), pp. 123–138.
Dworzak A., Fabrica Ecclesiae Sandomiriensis. Dzieje modernizacji wnętrza kolegiaty sandomierskiej w XVIII wieku w świetle źródeł archiwalnych, Kraków 2016.
Dworzak A., Polejowscy. Karta z dziejów lwowskiego środowiska artystycznego w drugiej połowie XVIII wieku, Warszawa–Kraków 2020.
Kluz P., Korneccy: rodzina artystów i jej działalność w Małopolsce od połowy XVIII do połowy XIX wieku, Warszawa 2022, doctoral dissertation written under the tutelage of Professor Katarzyna Mikocka-Rachubowa at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (PAN) in Warsaw.
Kurzej M., A. Dettloff, Rzeźba krakowska drugiej połowy XVIII w.: twórcy, nurty i tendencje, Kraków 2013, Wydawnictwo AFM, Kraków 2013, 384 pp, 442 figs [review], “Modus. Prace z historii sztuki” 15 (2015), pp. 285–290.
Lepiarczyk J., Wczesna działalność architektoniczna Sebastiana Sierakowskiego: projekty barokowe (1769–1775), “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z historii sztuki” 6 (1971) no. 9, pp. 199–224.
Ornament i dekoracja dzieła sztuki, ed. by J. Daranowska-Łukaszewska, A. Dworzak, A. Betlej, Warszawa 2014.
Petrus J. T., Domus Sapientia Leopoliensis, in: Sztuka kresów wschodnich, vol. 3, ed. by J. K. Ostrowski, Kraków 1998, pp. 227–224.
Sito J., Johanna Georga Plerscha nieznany projekt ołtarza głównego w kościele dominikanów w Lublinie, “TECHNE. Seria Nowa” (2018) no. 2, pp. 23–44.
Sito J., Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby Saskiej. Modele Kariery — formacja artystyczna — organizacja produkcji, Warszawa 2014.
Stępień U., Przemiany wnętrza kolegiaty sandomierskiej w pierwszej połowie XVIII wieku w świetle nowo odkrytych archiwaliów, in: Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej w czasach nowożytnych, ed. by A. Betlej, K. Brzezina-Scheurer, P. Oszczanowski, Wrocław 2011, pp. 259–268.
Wardzyński M., Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry i Polskiej Prowincji Zakonu Paulinów 1720–1675, vol. 1–2, Warszawa 2009.
Wątroba P., Rysunki architektoniczne i dekoracyjne. Tylman van Gameren, vol. 1–2, Warszawa 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Platform Periodicals belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.