Ludwig Wittgenstein i Karl Rahner o nie-obecności Boga w świecie

Autor

  • Szymon Szczęch Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1048

Słowa kluczowe:

Karl Rahner, Ludwig Wittgenstein, Bóg, świat, objawienie

Abstrakt

Istnieje w myśleniu religijnym punkt szczególnie krytyczny, gdy ktoś z jednej strony uważa, że świat może i powinien być analizowany wyłącznie środkami naturalistycznej nauki, a z drugiej strony dostrzega w nim obecność Boga, którego nie sposób nimi ująć. W jaki sposób można pogodzić determinizm naukowego obrazu świata oraz wiarę, że jest w nim obecny Bóg? W artykule analizuję stanowiska z dwu różnych dziedzin, które starają się stawić czoła temu problemowi. Tezy mistyczne z Traktatu logiczno-filozoficznego Ludwiga Wittgensteina zestawiam z rozważaniami niemieckiego teologa Karla Rahnera. Idea, jaką można odnaleźć u obu myślicieli, jest następująca: działalność Boga, sama w sobie nadprzyrodzona, w świecie dokonuje się zawsze środkami przyrodzonymi. W tekście wskazuję na możliwe konsekwencje powyższego stanowiska oraz perspektywy, jakie ono ze sobą niesie.

Biogram autora

  • Szymon Szczęch - Uniwersytet Jagielloński

    Szymon Szczęch – absolwent filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje pracę doktorską z filozofii Ludwiga Wittgensteina.

Bibliografia

Miłosz C., Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1987.

Rahner K., Podstawowy wykład wiary, tł. T. Mieszkowski, Warszawa 1987.

Wittgenstein L., Tractatus logico-philosophicus, tł. B. Wolniewicz, Warszawa 1997.

Pobrania

Opublikowane

2015-07-20

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 43

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.