Dasein, autentyczność i wybór w Heideggerowskim "Byciu i czasie"

Autor

  • Anna M. Rowan The Pontifical University of John Paul II in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1795

Słowa kluczowe:

Dasein, autentyczność, nieautentyczność, etyka ontologiczna

Abstrakt

Martina Heideggera analiza autentyczności Dasein wydaje się sprzeczna. Z jednej strony Heidegger twierdzi, że autentyczność Dasein jest nieuniknionym rezultatem jego stanu trwogi, tzn. trwoga jest zarówno koniecznym, jak i wystarczającym warunkiem autentyczności. Z drugiej strony Heidegger zdaje się sugerować, że autentyczność jest wyborem. W celu rozwiązania tej możliwej sprzeczności proponuję rozważanie autentyczności jako dwuetapowego procesu. W pierwszym etapie Dasein staje się autentyczny, a w drugim etapie kontynuuje swoją autentyczność. Pierwszy etap jest wstępnym uchwyceniem przez Dasein podstawowej prawdy o swoim istnieniu i jest nieuniknionym rezultatem stanu Trwogi. Drugi etap jest dobrowolnym i powtarzanym przez Dasein potwierdzeniem tego pierwszego uchwycenia prawdy o swoim istnieniu, i jako taki jest wyborem. Rozróżniam również dwa rodzaje nieautentyczności: jedna to nieautentyczność codziennego Dasein; druga to nieatentyczność Dasein, który odmawia uznania podstawowej prawdy o swoim istnieniu. Ta druga nieautentyczność jest zinterpretowana jako wybór, który albo jest świadomy, albo jest wyborem poprzez „brak“ wyboru. Sugeruję również, że Heideggera nawoływanie do autentyczności powinno być zinterpretowane przede wszystkim jako nawoływanie do ontologicznej, a nie normatywnej etyki.

Biogram autora

  • Anna M. Rowan - The Pontifical University of John Paul II in Krakow
    Anna M. Rowan is a doctoral candidate in the Department of Philo­sophy at The Pontifical University of John Paul II in Krakow, Poland. She obtained the title of Bachelor of Arts in Molecular, Cellular and Developmental Biology and in Philosophy from the University of Colorado at Boulder, USA. She also received the ­title of Master of Arts in Philosophy from the University of Co­lo­rado at Boulder, USA. She has a private practice in philosophical counseling. Her main interests include metaphysics and onto­logy, especially in relation to ­ethics and to philo­sophy of man.

Bibliografia

Golomb J., In search of authenticity from Kierkegaard to Camus, London 1995.

Heidegger M., Being and time, trans. J. Macquarrie, E. Robinson, New York 1962.

Heidegger M., What is metaphysics?, trans. D. F. Krell, [in:] Pathmarks, ed. W. McNeill, Cambridge 1998, p. 82–96.

Solomon R. C., Continental philosophy since 1750: the rise and fall of the self, Oxford 1988.

Opublikowane

2016-10-10

Numer

Dział

Artykuły