Harmonia i synapsis w rozumieniu Heraklita
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1798Słowa kluczowe:
zgodność, zespolenie, spotykające się, różniące się, odwrócony, przeciwne, łuk, porządek, cały, współbrzmiące, różnie brzmiące, jedno, wszystko, słowoAbstrakt
Artykuł jest próbą wyjaśnienia znaczenia terminów harmonie i synapsis. Podjęcie tej próby jest podyktowane zastosowaniem wobec obu terminów określeń, jakimi są sympheron i diapheron. Wydawać by się mogło, że zastosowanie podobnych określeń sugeruje podobne znaczenie. Jednakże w toku przeprowadzonych analiz można dostrzec, że Heraklit odnosi te terminy do różnych zdarzeń. W przypadku harmonie jest to zgodność dwóch radykalnie przeciwnych sobie elementów, których naturę wyraża stwierdzenie ze zdania B 8, czyli to antiksun. W przypadku synapsis jest to połączenie dwóch przedmiotów, czyli jakiś wspólny element, np. wspólna granica. Zastosowanie do obu terminów podobnych określeń sympheron i diapheron może być podyktowane poszukiwaniem przez Heraklita reguły (gnome), która rządzi wszystkim. Może świadczyć o tym możliwość pośredniego odwoływania się do logosu.Bibliografia
Aristoteles graece, ed. I. Bekker, vol. 1 i 2, Berolini 1831. Editio altera quam curavit Olof Gigon, Berolini 1960.
Colli G., La sagesse grecque, t. 3, Combas 1992.
Diels H., Kranz W., Die Fragmente der Vorsokratiker, Weidmann 1989.
Emlyn‑Jones C. J., Heraclitus and the identity of opposites, „Phronesis” 21 (1976), s. 89–114.
Kahn Ch. H., II. A new look at Heraclitus, “American Philological Quarterly” 1 (1964) no. 3, s. 189–203.
Homeri Odyssea, eds. W. Dindorf, C. Hentze, pars I, Lipsiea 1931.
Kirk G. S., Raven J. E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska, przekł. J. Lang, Warszawa 1999.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Marcovich M., Heraclitus: Greek text with a short commentary, Merida 1967.
Mrówka K., Heraklit, Warszawa 2004.
Platonis dialogi, ed. I. Bekker, p. II, vol. 1, Berolini 1817.
Plutarchi Chaeronensis Scripta moralia, ed. A. F. Didot, Parisiis 1841.
Porphyrius De Antro Nympharum, ed. C. Gesner, Traiecti ad Rhenum 1765.
Poster C., The task of the bow: Heraclitus’ rhetorical critique of epic language, “Philosophy & Rhetoric” 39 (2006), s. 1–21.
Shipton K. M. W., Heraclitus fr. 10: a musical interpretation, „Phronesis” 30 (1985) issue 2, s. 111–130.
Snell B., Heraklits Fragment 10, „Hermes” 76 (1941), s. 84–87.
Snyder J. M., The harmonia of bow and lyre in Heraclitus Fr. 51 (DK), „Phronesis” 29 (1984), s. 91–95.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.