Umiarkowanie i jego modele

Autor

  • Irena Trzcieniecka-Schneider Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2347

Słowa kluczowe:

etyka Arystotelesa, etyka Epikura, złoty środek, umiarkowanie, analiza pojęciowa, analiza logiczna, model formalny

Abstrakt

Umiarkowanie jest jedną z czterech cnót kardynalnych, pierwotnie podanych przez Platona. Obecnie pojęcie umiarkowania zajmuje kluczową pozycję w wielu systemach etycznych, w tym w ekofilozofii. Umiarkowanie zakłada zachowanie właściwej równowagi, potrzebnej przy dokonywaniu wyborów życiowych. Próba analizy tego pojęcia przy pomocy prostych środków formalnych pozwala ujawnić ukryte założenia, a także jego strukturę. W pojęciu umiarkowania mieści się zarówno decyzja (wybór), jak i działanie bądź zachowanie jako efekt podjętej decyzji. Pierwszy model oparty jest na koncepcji Arystotelesa i jego „złotego środka” zawartej w Etyce nikomachejskiej. Próba rekonstrukcji koncepcji Arystotelesa pokazuje, że pojęcie umiarkowania w tym ujęciu jest silnie zrelatywizowane do kręgu kulturowego i, co wydaje się zaskakujące, w skrajnych przypadkach jego określenie może okazać się niemożliwe.

Drugi model, podany przez Epikura, jest oparty na pojęciu konsekwencji logicznej. Wprawdzie dotyczy jedynie przyjemności i przykrości, ale umiarkowanie najczęściej zalecane jest właśnie w odniesieniu do rzeczy przyjemnych. Zbiór decyzji umiarkowanych jest budowany rekurencyjnie. A – zbiór przyjemności – jest modyfikowany krok po kroku poprzez konsekwencje CR(A), gdzie R jest zbiorem reguł zawierającym prócz reguły modus ponens oraz reguły tożsamości proste, najczęściej nieformalne, reguły działania/wyboru pochodzące z codziennego doświadczenia. Zbiór U jest zbiorem wyborów umiarkowanych w sensie Epikura wtedy i tylko wtedy, gdy dla dowolnego p należącego do zbioru przykrości, p nie należy do zbioru konsekwencji ∀p ∈ P, ~(p ∈ CR(U)).

Biogram autora

  • Irena Trzcieniecka-Schneider - Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie
    Irena Trzcieniecka­‑Schneider – dr, logik, dydaktyk filozofii i logiki, członek PTLiFN i PTF, pracownik d. Zakładu Filozofii Przyrody Uni­wersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Kra­kowie. Prace m.in. w wydawnictwach książkowych (w tym w wydawnictwach UPJPII), „Opiniach Edukacyjnych PAU”, „Analizie i Egzystencji” oraz czasopismach specjalistycznych.

Bibliografia

Arystoteles, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa 1982.

Św. Ambroży z Mediolanu, Wykład Ewangelii według św. Łukasza, przeł. W. Szołdrski, oprac. i wstęp A. M. Bogucki OP, Warszawa 1977.

Św. Augustyn, Pisma monastyczne, tłum. P. Nehring, M. Starowieyski, R. Szaszka, Kraków 2002.

Czeżowski T., Pisma z etyki i teorii wartości, Wrocław–Warszawa 1989.

Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska i in., Warszawa 1984.

Epikur, List do Menoikeusa, przeł. K. Leśniak, w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska i in., Warszawa 1984, s. 643–650.

Rodriguez Luño A., Elegidos en Cristo para ser santos, vol. 3: Moral especial, Roma 2008.

Św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, t. 22: Umiarkowanie, tłum. ks. S. Bełch, Londyn 1963.

Pobrania

Opublikowane

2018-02-01

Podobne artykuły

51-60 z 112

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.