Красота как «непостижимое» в философии Семена Франка
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2366Słowa kluczowe:
Siemion L. Frank, piękno, teologia piękna, niepojęte, Bóstwo, doświadczenie estetyczneAbstrakt
Jedno z najbardziej intymnych przeżyć spotkania z Bóstwem wyraża się w zjawiskupiękna. W książce pt. Niepojęte (rozdz. 8 Świątynia) i innych pracach Siemion Frank buduje nie tyle kolejną teorię estetyczną, ile kwintesencję teologii piękna, czyli rozważa
jego absolutną wartość, niepojętość, jednoczącą harmonię świata, oświecenie ducha
i zbawienie. Frank głosi ideę potencjalnej harmonii bytu, którą wyraża piękno, współistniejąc
z aktualną „ziemską” dysharmonią. Realność estetyczna nie może ogarnąć całej głębi bytu, lecz przypomina nam o jego „pierwotnej jedności”.
Bibliografia
Bubbayer F., S. L. Frank. Zhizn’ i tvorchestvo russkogo filosofa, 1877–1950, per. L. Yu.
Pantinoy, Moskva 2001.
Bychkov V. V., Russkaya teurgicheskaya estetika, Moskva 2007.
Drozdek A., Frank on Beauty, «Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych»
(2006), c. 109–119.
Frank S., Gnoseologiya Gete (iz etyudov o Gete), в: S. Frank, Zhivoe znanie. Sbornik statey,
Berlin 1923, c. 27–70.
Frank S. L., Konstantin Leont’ev, russkiy Nitsshe, per. V. Kurapinoy, в: S. L. Frank, Russkoe
mirovozzrenie, Sankt-Peterburg 1996, c. 404–422.
Frank S. L., Kosmicheskoe chuvstvo v poezii Tyutcheva, в: S. L. Frank, Russkoe mirovozzrenie,
Sankt-Peterburg 1996, c. 312–340.
Frank S. L., Lev Tolstoy kak myslitel’ i khudozhnik, в: S. L. Frank, Russkoe mirovozzrenie,
Sankt-Peterburg 1996, c. 459–480.
Frank S. L., Mirosozertsanie Konstantina Leont’eva, в: S. L. Frank, Russkoe mirovozzrenie,
Sankt-Peterburg 1996, c. 399–404.
Frank S. L., Nepostizhimoe. Ontologicheskoe vvedenie v filosofiyu religii, в: S. L. Frank,
Sochineniya, Moskva 1990, c. 181–559.
Frank S. L., O sushchnosti iskusstva. Lektsiya, publ. A. A. Gaponenkova, E. P. Nikitinoy, в: S. L. Frank,
Saratovskiy tekst, sost. A. A. Gaponenkov, E. P. Nikitina, Saratov 2006, c. 168–178.
Frank S. L., Religioznoe soznanie Gogolya, per. A. Vlaskina, в: S. L. Frank, Russkoe mirovozzrenie,
Sankt-Peterburg 1996, c. 302–311.
Frank S. L., Svetlaya pechal’, в: S. L. Frank, Russkoe mirovozzrenie, Sankt-Peterburg 1996, c. 288–302.
Solov’ev V. S., Krasota v prirode, в: V. S. Solov’ev, Sochineniya, t. 2, Moskva 1990, с. 351–389.
Solov’ev V. S., Obshchiy smysl iskusstva, в: V. S. Solov’ev, Sochineniya, t. 2, Moskva 1990, c. 390–404.
Zaytsev B. K., Dnevnik pisatelya, Moskva 2009.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).