Dynamizować „immanencję”
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.29Słowa kluczowe:
speculation, dialectical synthesis, immanence, not-Whole, Jewish messianism, Walter Benjamin, Johann Gottlieb FichteAbstrakt
The work of Agata Bielik-Robson is now linked, according to her own declarations, with contemporary postsecular philosophy. This text, which critically confronting two excerpts from her books related with the problem of “immanency”, was primarily intended to show how deep her writings are rooted rather in classical speculative thinking. Such an approach, I hope, shows at the same time that the nineteenth-century dialectics, even if it is not fully accepted by modern authors, sometimes allows to describe problems of their thinking better.
Bibliografia
Benjamin W., Zadanie tłumacza, tłum. A. Lipszyc, „Literatura na Świecie”, R. 458–459, 2011, nr 5–6.
Bielik-Robson A., Erros. Mesjański witalizm i filozofia, Kraków 2011.
Bielik-Robson A., „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków 2008.
Fichte J. G., Podstawy całkowitej Teorii Wiedzy, [w:] Teoria Wiedzy, t. 1, tłum. M. J. Siemek, Warszawa 1996.
Hegel G. W. F., Encyklopedia nauk filozoficznych, tłum. Ś. F. Nowicki, Warszawa 1990.
Lukács G., Teoria powieści, tłum. J. Goślicki, Warszawa 1968.
Lukács G., Urzeczowienie i świadomość proletariatu, [w:] Historia i świadomość klasowa, tłum. M. J. Siemek, Warszawa 1988.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Maciej Sosnowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).