Dynamizować „immanencję”
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.29Słowa kluczowe:
speculation, dialectical synthesis, immanence, not-Whole, Jewish messianism, Walter Benjamin, Johann Gottlieb FichteAbstrakt
The work of Agata Bielik-Robson is now linked, according to her own declarations, with contemporary postsecular philosophy. This text, which critically confronting two excerpts from her books related with the problem of “immanency”, was primarily intended to show how deep her writings are rooted rather in classical speculative thinking. Such an approach, I hope, shows at the same time that the nineteenth-century dialectics, even if it is not fully accepted by modern authors, sometimes allows to describe problems of their thinking better.
Bibliografia
Benjamin W., Zadanie tłumacza, tłum. A. Lipszyc, „Literatura na Świecie”, R. 458–459, 2011, nr 5–6.
Bielik-Robson A., Erros. Mesjański witalizm i filozofia, Kraków 2011.
Bielik-Robson A., „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków 2008.
Fichte J. G., Podstawy całkowitej Teorii Wiedzy, [w:] Teoria Wiedzy, t. 1, tłum. M. J. Siemek, Warszawa 1996.
Hegel G. W. F., Encyklopedia nauk filozoficznych, tłum. Ś. F. Nowicki, Warszawa 1990.
Lukács G., Teoria powieści, tłum. J. Goślicki, Warszawa 1968.
Lukács G., Urzeczowienie i świadomość proletariatu, [w:] Historia i świadomość klasowa, tłum. M. J. Siemek, Warszawa 1988.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Maciej Sosnowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.